Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
κουραπιέδες αθηαινίτικοι,οι
Διαδεδομένο κεραστικό γάμου. Η ζύμη των κουραμπιέδων αποτελείται από αλεύρι, καβουρδισμένα αμύγδαλα και ζάχαρη, ενώ χρησιμοποιούνται επίσης διάφορα μυρωδικά, όπως η κανέλα.
Ονομασία - Προέλευση
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Ονομασία - Προέλευση
Κυπριακή Ονομασία Τροφίμου
Ελληνική ονομασία - Περιγραφή
κουραμπιέδες από την κοινότητα Αθηαίνου Ο κουραμπιές είναι γλύκυσμα που παρασκευάζεται από σιμιγδάλι και βούτηρο και πασπαλίζεται με ζάχαρη άχνη (Μπαμπινιώτης 2005, λήμμα κουραμπιές,ο, 945). Στο παρελθόν προσφερόταν ως κεραστικό στους γάμους, ενώ σήμερα συνηθίζεται περισσότερο τα Χριστούγεννα.
Γλωσσικές Παρατηρήσεις
ΕΤΥΜ. κουραμπιές < τουρκ. kurabiye (Πέτρου-Ποιητού 2013, λήμμα Κουραμπιές, 69; Μπαμπινιώτης 2005, λήμμα κουραμπιές,ο, 945) < αραβ. gurāb (Μπαμπινιώτης 2005, λήμμα κουραμπιές (ο), 945) Οι κουραμπιέδες είναι γνωστοί και ως λουκούμια του γάμου.
Μέθοδος Εξασφάλισης
Μέθοδος Επεξεργασίας
ζύμωμα και ψήσιμο στον φούρνο επικάλυψη με ζάχαρη άχνη
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Διατροφική Αξία και Σημασία στη Διατροφή των Κυπρίων
Εορταστικές Περιστάσεις
Οι κουραμπιέδες προσφέρονται ως κεραστικό στους γάμους. Σε πιο παλιές εποχές ως τα μέσα του 20ού αιώνα δεν χαιρετούσαν το ζευγάρι την Κυριακή.Ο γάμος ολοκληρωνόταν τη νύχτα και ο κόσμος ευχόταν στο ανδρόγυνο τη Δευτέρα, οπόταν και του έδινε το δώρο του.Τα κεραστικά ήταν γλυκά του κουταλιού και ποτό, που το συνόδευαν με ξηρούς καρπούς, ανάλογα με το χωριό. Τα συνοδευτικά του ποτού παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Προσέφεραν αμύγδαλα, καρύδια,φυστίκια, σταφίδες, σύκα παστά, ζίζιφα, τριμίθκια, κουδαμέ, σουτζ̆ούκκον, συκόπιτα, μικρά κουλουράκια με ζάχαρη που έφτιαχναν ειδικά για τον γάμο. Σταδιακά άρχισαν μαζί με το παραδοσιακό κέρασμα να κερνούν κουφέττες του αθασ̆ιού και λουκούμια της Γεροσκήπου. Στα μέσα του 20ού αιώνα συνηθισμένο κεραστικό ήταν οι κουραμπιέδες, που τους έφτιαχναν στο σπίτι της νύφης, ή το παστίτσ̆ιν με μιαν κουφέτταν του αθασ̆ιού, που τα αγόραζαν από το ζαχαροπλαστείο (Πρωτοπαπά 2005, τ. Β΄, 197, 199-200).
Συμβολικές Χρήσεις
Χρήση από Ηλικιακές Ομάδες
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Μαρτυρία Αδάμου Κόμπου αναφορικά με την προσφορά των αθηαινίτικων κουραμπιέδων, ως κεραστικό γάμου: «Αναφέρομαι για ένα πολύ ωραίο κέρασμα για γάμους, που άρχισε τώρα τελευταία να γίνεται αποδεκτό από νέα ζευγάρια, προσφέροντάς το στους καλεσμένους τους στην ωραιότερη και ευτυχέστερη μέρα της ζωής τους. Είναι ένα πολύ ωραίο, παραδοσιακό, αγνό και χωρίς βλαπτικές υπερβολές γλύκυσμα που εμένα προσωπικά με κέρδισε, τρώγοντάς το ευχάριστα. Αυτό το κέρασμα ή γλύκισμα αποτελείται από γνήσια ζύμη αλεύρου, εμπλουτισμένου με καβουρδισμένα αμύγδαλα και φυσικά τη σχετική ζάχαρη. Η ζύμη της αλεύρου δεν είναι βεβαρημένη με ένα σωρό λίπη και βούτυρα που θα σε έκαναν να αηδιάζεις. Έχει δε τις ανάλογες «μυρωδιές», μπαχαρικά, όπως κανέλλα κι άλλα, σε πολύ ζυγοσταθμισμένες ποσότητες. Είναι πράγματι ένα ωραίο γλύκυσμα που σε κάνει να το τρως ευχάριστα, χωρίς να σκέφτεσαι ότι έχεις καταναλώσει ένα σωρό βούτυρα, που έχουν αυτά τα άλλου τύπου κεράσματα. Είναι δυνατόν να φυλαχτούν και για κάποιο χρονικό διάστημα χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος να χαλάσουν. Ακόμη είναι πιο χαμηλού κόστους σε σύγκριση με τα άλλα κεράσματα των γάμων, που μπορεί να είναι διπλάσιας τιμής ή και περισσότερο. Δυστυχώς, τα περισσότερα ζευγάρια σήμερα στους γάμους τους προσφέρουν για κέρασμα, συνήθως, τα γνωστά «λοκκούμια» ή «μαμούλια» ή άλλως πώς τα λεν. Είναι γλυκύσματα που περιέχουν μια λάσπη-γέμιση φτιαγμένη από χαλεπιανά ή και συνδυασμό χαλεπιανών μαζί μ’ άλλες κούννες. Η ζύμη τους είναι γεμάτη από διάφορα βούτυρα και λίπη που σε κάνουν καμιά φορά να αηδιάζεις. Τις περισσότερες φορές εγώ δεν τα τρώω αυτά, κυρίως λόγω και της λασπώδους γέμισής τους. Τα νέα ζευγάρια επιμένουν να τα προσφέρουν αυτά λόγω και της ψηλής τιμής τους, για να έχουν να λεν στους άλλους τι ακριβό κέρασμα πρόσφεραν στους γάμους τους. Εγώ όμως, και πιστεύω αρκετοί άλλοι, προτιμούν τους αθηαινίτικου ή παραδοσιακού τύπου κουραμπιέδες, για κέρασμα σε γάμους» (Εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος», 27/9/2009).
Βιβλιογραφία
Μπαμπινιώτης Γ. (2005), Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων. Ερμηνευτικό, Ορθογραφικό, Ετυμολογικό, Συνωνύμων-Αντιθέτων, Κυρίων Ονομάτων, Επιστημονικών Όρων, Ακρωνυμίων, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα. Πέτρου-Ποιητού Ε. (2013), Από πού κρατάει η σκούφια τους. Λέξεις και ιστορίες από τον κόσμο της γεύσης, Εκδόσεις Επιφανίου, Λευκωσία. Πρωτοπαπά Κ. (2005), Έθιμα του παραδοσιακού γάμου στην Κύπρο, τ. Α΄- Β΄, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, XLV, Λευκωσία. Ο Φιλελεύθερος (εφημερίδα), 27/9/2009. Πηγή: «Κουραμπιέδες σε ταψί» (Μαρία Συμεωνίδου)
Ερευνητής / Καταχωρητής
Δήμητρα Ζαννέτου, Τόνια Ιωακείμ, Στάλω Λαζάρου, Πετρούλα Χατζηττοφή, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Βρέθηκε μία εγγραφή.
1
Τίτλος
Αθηαινίτικοι κουραμπιέδες
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Συνταγές
Καππαμάς αγιομεμνήτικος
Στην τοπική αυτή εκδοχή του καππαμά χρησιμοποιείται αρνίσιο κρέας και χυμός από κιτρόμηλα (νεράντζια). Το πιάτο συνηθιζόταν στους γάμους, καθώς επίσης και στο τραπέζι των κυριοτέρων γιορτών, όπως τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά.
Κούμουλλα
Τα κούμουλλα φτιάχνονταν σε διάφορες εορταστικές περιστάσεις, όπως τα Χριστούγεννα και οι ονομαστικές εορτές. Σε ορισμένες περιοχές προσφέρονταν για το κάλεσμα στο γάμο, ενώ συνδέονταν κατεξοχήν με τα έθιμα της γέννησης, αφού παρασκευάζονταν για να προσφερθούν ως κεραστικό για το νεογέννητο.
Λουκούμια του γάμου
Τα λουκούμια, όπως αποκαλούνταν οι κουραμπιέδες, προσφέρονταν ως κεραστικό σε εορταστικές περιστάσεις, κυρίως στους γάμους αλλά και στις ονομαστικές γιορτές. Δείτε εδώ βίντεο για την παρασκευή των λουκουμιών.
Μελομακάρονα γεμιστά
Τα χριστουγεννιάτικα αυτά γλυκά περιέχουν γέμιση από καρύδια, κανέλα και ζάχαρη, σε περίβλημα από ζύμη. Αφού ψηθούν, περιχύνονται με σιρόπι και πασπαλίζονται με καρύδια.
Παντζάρια (γιαχνί) με χοιρινό
Το πιάτο έχει το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα του παντζαριού, με το οποίο βάφονται και όλα τα υπόλοιπα υλικά. Συνήθιζαν να το μαγειρεύουν με κρεμμύδι και σέλινο στους γάμους στην περιοχή της Πιτσιλιάς.
παστίτσ̆ια (παστίτσια) με αμύγδαλο,τα
Το κυπριακό παστίτσιν αποτελεί κεραστικό που προσφέρεται στους καλεσμένους κατά τον γάμο ή τον αρραβώνα. Η χρήση του απαντάται σε ολόκληρο το νησί, ενώ η συγκεκριμένη συνταγή προέρχεται από τη Λεμεσό. Φτιαχνόταν στο ζαχαροπλαστείο «Το Χαλέπι», δίπλα από τη Σχολή Καλογραιών.
Πισίες Βουνιού Λεμεσού
"Στα παλιά χρόνια όταν επαντρεύκετουν η νύφη τζ' ο γαμπρός, η κουμέρα τζιαι η μάνα της νύφης έκαμναν πισίες για να τραττάρουν τους καλεσμένους που ήρταν να ευχηθούν στο αντρόυνο. Παλιά ο γάμος εδιαρκούσε τρεις ολόκληρες μέρες. Το κέρασμα με πισίες εγίνετουν τη Δευτέρα του γάμου." (Μαρίνα Κάττου, Βουνί Λεμεσού)
πουρέκκια με μανιτάρκα,τα
Προσφέρονταν ως γλυκό σε γιορτές, όπως γάμους και βαφτίσια. Η συνταγή προέρχεται από το Λιθροδόντα της επαρχίας Λευκωσίας.
ρέσιν,το
Παραδοσιακό έδεσμα σαν πιλάφι, από σιτάρι ψημένο σε ζωμό κρέατος. Το ρέσι συνδέεται άμεσα με τον κυπριακό γάμο, αφού προσφερόταν στους προσκεκλημένους κατά το εορταστικό τραπέζι που ακολουθούσε την τέλεση του γάμου.
Τσουρέκια
Παλιότερα τα τσουρέκια προσφέρονταν κατά τις επισκέψεις σε λεχώνες ή για το κάλεσμα σε γάμους και βαφτίσια. Σήμερα, η παρασκευή και η κατανάλωση τσουρεκιών συνηθίζεται κυρίως τις γιορτινές μέρες του Πάσχα.
Φοινικωτά
Γλυκό των Χριστουγέννων, που απαντάται σιροπιαστό ή πασπαλισμένο με ζάχαρη. Στη συνταγή αυτή, τα φοινίκια τοποθετούνται ολόκληρα στο εσωτερικό της ζύμης, αφού πρώτα τα κουκούτσια τους αντικατασταθούν από καρυδόκουννες.
Σχετικό Περιεχόμενο - Σχετική Βιβλιογραφία
Μπαμπινιώτης Γ. (2005), Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων. Ερμηνευτικό, Ορθογραφικό, Ετυμολογικό, Συνωνύμων-Αντιθέτων, Κυρίων Ονομάτων, Επιστημονικών Όρων, Ακρωνυμίων, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα.
Πέτρου-Ποιητού Ε. (2013), Από πού κρατάει η σκούφια τους. Λέξεις και ιστορίες από τον κόσμο της γεύσης, Εκδόσεις Επιφανίου, Λευκωσία.
Πρωτοπαπά Κ. (2005), Έθιμα του παραδοσιακού γάμου στην Κύπρο, τ. Α΄- Β΄, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, XLV, Λευκωσία.
Σχετικό Περιεχόμενο - Τρόφιμα
αθάσιν,το
Το αμύγδαλο.
Κεραστικό για μετά τον γάμο (ζιβανία με σταφίδες και κουφέττα)
Κουλουράκια γάμου
Κουλούρι γάμου
Στόλιζε την κολοκύθα του κρασιού με την οποία καλούσαν στο γάμο
Μηλιά
Συμβολικό παιχνίδι που παιζόταν στα τραπέζια του γάμου τη Δευτέρα. Συνδέεται με τα ζυμώματα και τη μαντική
πισ̆ί(δ)ες (πισί(δ)ες),οι
Οι πισ̆ίες σερβίρονταν με ζάχαρη, με μέλι ή με χαρουπόμελο. Ήταν ένα συνηθισμένο παρασκεύασμα από ζυμάρι που παρασκευαζόταν σε πολλές περιστάσεις. Παρασκευάζονταν ως δώρο προς τη λεχώνα μετά τον τοκετό αλλά και σαν δώρο της λεχώνας προς τους φίλους και τους συγγενείς που της ευχήθηκαν για το νεογέννητο (Λεοντίου 1983, 176; Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 167). Ακόμα οι πισ̆ίες ήταν μέρος των γλυτζ̆ιστών που παρασκευάζονταν στη βάφτιση του νεογέννητου και στον γάμο (Κυπρή - Πρωτοπαπά 2003, 169, 175...
Πρόσφορο γάμου
Τρόφιμα ως δώρα γάμου
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής