Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
Κρασί και κυπριακή παραδοσιακή διατροφή
"Πίνε κρασίν να 'σιης ζωήν"
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Περιγραφή Σιτηρεσίου
-Στο νησί υπήρχαν πολλά αμπέλια για την παραγωγή κρασιού και το κυπριακό κρασί ήταν κατά την αρχαιότητα φημισμένο. Φαίνεται, ότι ήδη από την νεολιθική περίοδο καλλιεργούνταν ποικιλίες άγριων αμπελιών για την παρασκευή κρασιού (Τσαλίκη 2002). -Το πιο φημισμένο κρασί ήταν η κουμανταρία, που ονομάστηκε έτσι από την Commandarie των Ιωαννιτών ιπποτών, οι οποίοι το 1307 έγιναν κύριοι της περιοχής γύρω από το Κολόσσι, όπου παραγόταν και παράγεται μέχρι σήμερα το εξαιρετικό αυτό κρασί (Rizopoulou-Egoumenidou 2008). Η κουμανταρία είναι το κρασί που χρησιμοποιείται στη Θεία Κοινωνία. -Μέχρι και τους νεώτερους χρόνους, το κρασί αποτελούσε το κύριο ποτό που συνόδευε τα γεύματα των Κυπρίων, ενώ παράλληλα αποτελούσε αναπόσπαστο στοιχείο της παραδοσιακής ζωής. Στις διάφορες γιορτές το κρασί ήταν το δημοφιλέστερο ποτό όπου και έρεε άφθονο (Rizopoulou-Egoumenidou 2008). Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πληροφορία από την επισκόπηση του Surridge το 1929, ότι κάθε οικογένεια κατανάλωνε περίπου 50 φιάλες κρασί το χρόνο και 20 φιάλες ζιβανία (Surridge 1930). -Μάλιστα, για το κυπριακό κρασί πίστευαν πως είχε τη δύναμη να ξανανιώνει τους γέρους και να ζωντανεύει όσους βρίσκονταν στο χείλος του τάφου. Οι Kύπριοι αγαπούσαν το κρασί για το οποίο έλεγαν «Πίνε κρασίν να ματώσεις (να κάμεις αίμα), να ‘σιης ζωήν», «Το κρασί κρατεί», «Το κρασί ανασταίννει» (Χατζιωνάς 1971, σ.118). Έξαλλου η οινοποσία αποτελούσε μια πανάρχαια παράδοση για τους Κυπρίους.Ο Γερμανός περιηγητής L. Von Suchen το 1336 αναφέρει χαρακτηριστικά, ότι δεν υπήρχαν στον κόσμο μεγαλύτεροι και καλύτεροι πότες απ’ τους Κυπρίους (Δημοσθένους 2002; Παυλίδης 1993)
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Αγροτικά στρώματα (χωρικοί).
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Όπως είναι γνωστό το κρασί ενέχει σημαντικές ευεργετικές επιδράσεις. Η μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού ειδικότερα, δρα προστατευτικά και προληπτικά ενάντια στην στεφανιαία νόσο αλλά και σε πολλές μορφές καρκίνου.
Βιβλιογραφικές αναφορές
Δημοσθένους, Α. Α. (2002) Η Βυζαντινή Κύπρος (965-1191), Βυζάντιο/ Ιστορία, Εκδόσεις Ηρόδοτος, σ.74-76. Παυλίδης, Α. (1993) Η Κύπρος ανά τους αιώνες: Μέσα από τα κείμενα ξένων επισκεπτών της, Τόμος Α’, Φιλόκυπρος, Λευκωσία. Rizopoulou-Egoumenidou, E. (2008) “Μάνα Γη. Γεωργικά έθιμα στην Κύπρο σχετικά με το σιτάρι, την ελιά και το αμπέλι” (Mother Earth. Agricultural customs in Cyprus concerning wheat, olive and vine), in E. Dafni (ed.), Proceedings of the Scientific Meeting “Earth – Womb of Life and Creation”, Athens, 19-21 March 2004 (Museum of Greek Folk Art, Friends of the Museum of Greek Folk Art, Athens 2008), 49-62. Surridge, B.J. A (1930) Rural Survey of Cyprus (Επισκόπησις της εν Κύπρω αγροτικής ζωής), Λευκωσία. Χατζιωνάς, Σ. (1971) «Το φαγητό στην Άλωνα», Λαογραφική Κύπρος, Α (1), 118-121.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Βαρβάρα Γιάγκου
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Σκεύη - εργαλεία
ασκίν - ασ̆σ̆ίν (ασσίν),το
Δερμάτινος σάκος.
πιν(ν)ιά,η
Ποτήρι κρασιού. Σημαίνει και την πόση, αλλά και το κέρασμα.
Σχετικό Περιεχόμενο - Συνταγές
Κρασάτο τηγανιά
Πιάτο, που παραπέμπει στα αγαπημένα κυπριακά αφέλια. Το καπνιστό και κρασάτο χοιρινό κρέας, κομμένο σε κύβους, τηγανίζεται και στη συνέχεια ψήνεται σε κρασί και κόλιανδρο. Η συνταγή προέρχεται από τα Σπήλια της επαρχίας Λευκωσίας.
Κρασί
"Αφήνουμε το κρασί στο βαρέλι για σαράντα μέρες και το ξαναπερνούμε από το σουρωτήρι σε ξύλινο βαρέλι ή πιθάρι. Θα μείνει εκεί για τρεις ακόμα περίπου μήνες, οπότε είναι έτοιμο για κατανάλωση. Για καλύτερη ποιότητα κρασιού, ο χώρος που φυλάγεται πρέπει να είναι υγρός και σκοτεινός.(Δημήτρης Παπανεοφύτου, Λάσα Πάφου)
Σχετικό Περιεχόμενο - Σχετική Βιβλιογραφία
Δημοσθένους Α. Α. (2002), Η Βυζαντινή Κύπρος (965-1191), Βυζάντιο/ Ιστορία, Εκδόσεις Ηρόδοτος.
Παυλίδης, Α. (1993-5) Η Κύπρος ανά τους αιώνες: Μέσα από τα κείμενα ξένων επισκεπτών της, Τόμοι Α'-Γ', Φιλόκυπρος, Λευκωσία.
Χατζηιωνάς Σ. (1971), «Το φαγητό στην Άλωνα», Λαογραφική Κύπρος 1,3, 118-121.
Σχετικό Περιεχόμενο - Τεχνικές παρασκευής τροφίμων
παραγωγή κρασιού,η
Σχετικό Περιεχόμενο - Τρόφιμα
αλιγοτέ,το
Οινοποιήσιμη ποικιλία αμπελιού.
άσπρο ντόπιο,το
Ποικιλία σταφυλιού που καλλιεργείται στην Κύπρο.
βότρυς [σταφύλι] και οἶνος [κρασί]
Ήδη από την πρώιμη αρχαιότητα υπάρχουν ενδείξεις για την παραγωγή και την κατανάλωση κρασιού στην Κύπρο.
ζιβανία - ζιβάνα,η
Το απόσταγμα κρασιού που παράγεται σε ειδικά καζάνια με τη μέθοδο της απόσταξης.
κουμανταρκά - κουμανταρία,η
Η κουμανδαρία (ή κουμανταρία) είναι ένα γλυκό επιδόρπιο κρασί, που παράγεται στη περιοχή Κουμανδαρίας της Κύπρου, στους πρόποδες της οροσειράς Τροόδους. Έχει κατοχυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως προϊόν ελεγχόμενης ονομασίας προέλευσης.
Κρασί κυπριακό: Μια παράδοση 5500 χρόνων
Τα σταφύλια τα οποία προορίζονται για κρασί επιλέγονται από αμπέλια εκλεκτής ποικιλίας.Δείτε ταινία για τον παραδοσιακό τρόπο παρασκευής κρασιού εδώ (Πατήστε στο EN ή FR )
Σχετικό Περιεχόμενο - Χώροι Παραγωγής - Διάθεσης
Εγκαταστάσεις παραγωγής και αποθήκευσης Κρασιού (μελέτη)
Επισυνάπτεται μελέτη στην αγγλική της Ε. Ριζοπούλου-Ηγουμενίδου, η οποία πραγματεύεται την διαδικασία καλλιέργειας του αμπελιού έως την παραγωγή κρασιού, (18ος-μέσα 20ου αι.) με κύρια έμφαση στα κτήρια και εγκαταστάσεις για την παραγωγή και αποθήκευση κρασιού.
ληνός - μουκλός,ο
Πιεστήρι με δοκό και βίδα.
οργάνωση παραγωγής κρασιού,η
πιεστήρι με δοκό και βαρίδι,το
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής