Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
Γαμήλια φαγητά και έθιμα (Δίκωμο)
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Περιγραφή Σιτηρεσίου
«Στην εκκλησιάν επαίρναμεν παμπακόσπορον, σιτάριν, έναν ποτήριν νερόν τζι έναν κρασίν, κουμανταρίαν, τζιαι την ώραν που ’τουν να τους τελειώσει ο παπάς επότιζέν τους τρεις βρόχους τους νεόνυφφους κουμανταρίαν. Η κουμέρα εκράτεν έναν μαντίλιν για να σφοντζίσει (= σκουπίσει) τα σιείλη της νύφφης τζι ο κουμπάρος του γαμπρού. Τζιαι μετά εσύρναν τον παμπακόσπορον τζιαι το σιτάριν τζι εβάλλαν τζιαι εικοσάρες (= υποδιαίρεση του γροσιού) μέσα, την ώραν που ελάλεν ο παπάς το “Ησαΐα χόρευε”, τζι εβουρούσαν (= τρέχαν) οι μιτσιοί να τες πιάσουν. Που το κρασίν που εμείνισκεν αφού έπιννεν ο γαμπρός τζι η νύφφη, έπιννεν όποιος έθελεν, τζι επιστεύκαν ότι εγιάνισκεν η τζιεφαλή τους που την ζάλην. […] Άμα νέιν φύει ο κόσμος την Κυριακήν εβάλλαν να ταΐσουν τους συγγενείς. Απλώθαμεν έναν παννίν, πεσκίριν το ελαλούσαμεν, δέκα πήχες μάκρος περίπου, τζι εβάλλαμεν πιάτα τζι εκαχούμαστιν διπλοπόιν γυρόν τζι ετρώαμεν. Σε τραπέζιν εκάχετουν μόνον ο παπάς, οι νιόνυφφοι, ο κουμπάρος τζι η κουμέρα. […] Την Κυριακήν ετζερνούσαμεν κουαμέ (= μαλακά στραγάλια), σταφίθκια τζιαι κουννιάκκιν. Είσιεν που ετζιερνούσαν γλυκόν του μοσφίλου για του τζυωνιού. Τα φαγιά της Κυριακής ήταν που κουέλλες τζιαι όρνιχες κολοκάσιν, ππελάφκια για χογλαστά. Εν τζι εβάλλαν καχενού το ποτήριν του. Που έναν ποτήριν επίνναν καμπόσοι κρασίν. Σεία σου, γεια σου, τζι έπιννεν ένας με τον άλλον. Οι κοπέλες εκάχουνταν ξεχωριστά. Εκάχουνταν τζι οι γέροι δίπλα-δίπλα τζι ελαλούσαν: σεία σου κοτζιάκαρη, γεια σου γέρο. Να μας ιζήσουν οι νιόπαντροι. […] Την Δευτέραν επήαιννεν ούλλος ο κόσμος τζι εσιαιρέταν, τζι άλλος για κανίσιιν έφερνεν κανέναν ζεμπύλιν σιτάριν, άλλος κλιθθάριν, άλλος χαλλούμια, κανέναν τσιεμπέριν, τζιαι κάτι δαχτυλίθκια οι στενοί συγγενείς, για κανέναν μισούιν (= μισό σελίνι) πάλε οι συγγενείς. […] Την Τρίτην το δείλις έφκαιννεν ο γαμπρός τζι ο κουμπάρος στο χωρκόν τζι εκαλιούσαν τους συγγενείς τζι εκρατούσαν τζι έναν κοντάριν (= ξύλο) τζι οι συγγενείς εδιούσαν τους όρνιχες τζι εκρεμμάζαν τες στο κοντάριν. Άμα ετελειώναν μιαν γειτονιάν εστρέφουνταν έσσω τζι αφήνναν τες έσσω τζι ύστερα να πιάσουν άλλην γειτονιάν. Την Τρίτην την νύχταν επαίρναμεν τζιαι φαγιά μιτά μας τζι εγίνετουν πάλε με τες όρνιχες ππελάφιν με πουρκούριν τζιαι φιδέν. Στο πουρκούριν εσυνάουνταν (= μαζεύονταν) κοπέλλες τζι εβάλλαμεν έξι σιερομύλια τζι ελέχαμεν το. Τους φιέες εκάλιεν η μάνα της νύφφης τζι εκόφκαμεν τον στο σιέρι. Εκάλιεν με το ροδόστεμμαν η μάνα της νύφφης τζι επηαίναμμεν με τα πανέρκα μας τζι εκόφκαμεν τον. Τούτα εγίνουνταν πριν που τον γάμον μιαν εφτομάν. […] Την Τετάρτην που επλυννίσκαμεν τ’ αντζιά, εκάμναμεν ζιαφέττιν (= διασκέδαση) τζι εκαχούμαστιν τζι ετρώαμεν. Την Πέφτην ήταν ο αντίγαμος, τζι επηαίνναν οι συγγενείς τζι οι κουμπάροι, τζι όσοι εν είχαν μπορήσει να πάσιν στον γάμον» (Μαυροκορδάτος, σελ. 333-335).
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφικές αναφορές
Μαυροκορδάτος Γιώργος Ι., Δίκωμο – Το χθες και το σήμερα, Λευκωσία, 2003, χ.ε.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Σάββας Πολυβίου
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Συνταγές
παστίτσ̆ια (παστίτσια) με αμύγδαλο,τα
Το κυπριακό παστίτσιν αποτελεί κεραστικό που προσφέρεται στους καλεσμένους κατά τον γάμο ή τον αρραβώνα. Η χρήση του απαντάται σε ολόκληρο το νησί, ενώ η συγκεκριμένη συνταγή προέρχεται από τη Λεμεσό. Φτιαχνόταν στο ζαχαροπλαστείο «Το Χαλέπι», δίπλα από τη Σχολή Καλογραιών.
ρέσιν,το
Παραδοσιακό έδεσμα σαν πιλάφι, από σιτάρι ψημένο σε ζωμό κρέατος. Το ρέσι συνδέεται άμεσα με τον κυπριακό γάμο, αφού προσφερόταν στους προσκεκλημένους κατά το εορταστικό τραπέζι που ακολουθούσε την τέλεση του γάμου.
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής