Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
κόλλυβα,τα
Ονομασία - Προέλευση
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Ονομασία - Προέλευση
Κυπριακή Ονομασία Τροφίμου
Ελληνική ονομασία - Περιγραφή
Τα κόλλυβα είναι σιτάρι βρασμένο με διάφορους ξηρούς καρπούς, που χρησιμοποιείται στα μνημόσυνα (Πέτρου-Ποιητού 2013, λήμμα Κόλλυβα, 62).
Γλωσσικές Παρατηρήσεις
ΕΤΥΜ. < μτγν. κόλλυβον -α (πληθ.) «γλυκύσματα από βρασμένο σιτάρι» (Μπαμπινιώτης 2005, λήμμα κόλλυβα (τα), 915) < αρχ. κόλλυβος, που ήταν νόμισμα μικρής αξίας, που μερικές φορές τοποθετούσαν στον τάφο (Μπαμπινιώτης 2005, λήμμα κόλλυβα,τα, 915; Πέτρου-Ποιητού 2013, λήμμα Κόλλυβα, 62). Η φράση «Ο ππαράς εν κόλλυφον» λέγεται για κάτι που ξοδεύεται εύκολα (Πέτρου-Ποιητού 2013, λήμμα Κόλλυβα, 62).
Μέθοδος Εξασφάλισης
Συστηματική καλλιέργεια
Μέθοδος Επεξεργασίας
Τα κόλλυβα φτιάχνονται από βρασμένο σιτάρι, το οποίο ανακατεύεται με ρόδι, αμύγδαλα και σταφίδες (Κυπριανού 2003, 68).
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Διατροφική Αξία και Σημασία στη Διατροφή των Κυπρίων
Τα κόλλυβα διαμοιράζονται στις εκκλησίες μετά τη λειτουργία ή την τέλεση του μνημοσύνου ή της γιορτής. Τα τρώνε οι παρευρισκόμενοι, τιμώντας έτσι τη μνήμη είτε κάποιου νεκρού είτε κάποιου Αγίου (Κυπριανού 2003, 68).
Εορταστικές Περιστάσεις
Ακόμα κόλλυβα παρασκεύαζαν τη παραμονή της Πρωτοχρονιάς και τα ονόμαζαν κόλλυφα του Άη Βασίλη. Τα κόλλυβα του Άη Βασίλη τα άφηναν στο τραπέζι το βράδυ της παραμονής της Πρωτοχρονιάς για να τα ευλογήσει ο Άγιος. Με αυτό το έθιμο οι νοικοκυραίοι πίστευαν ότι μνημονεύονται και ευχαριστούν τις ψυχές των νεκρών (Κυπρή - Πρωτοπαπά 2003, 109-110).
Συμβολικές Χρήσεις
Τα αμύγδαλα στα κόλλυβα συμβόλιζαν τη νεκρανάσταση νεκρών, αφού η αμυγδαλιά θεωρούνταν το πρώτο δέντρο που ανθίζει (Ρουσουνίδης 1988, 11). Το ρόδι προστίθονταν στα κόλλυβα λόγω του κόκκινου χρώματος που έχει το εσωτερικό του και συμβόλιζε το αίμα του νεκρού (Ρουσουνίδης 1988, 127).
Χρήση από Ηλικιακές Ομάδες
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις θανάτου θεωρείται ανεπίτρεπτο να μην γίνουν κόλλυβα στη μνήμη του νεκρού, σ' όλες τις προκαθορισμένες μέρες μετά το θάνατο. Εδώ αναφέρεται και ο ποιητής Δημήτρης Λιπέρτης, στο γνωστό του ποίημα «Βούττημαν Ήλιου»: «...Αν μεν μου κάμουν κόλλυφα στες τρεις, με σαραντάριν μήτε στον χρόνον λουτουρκάν, πάρου μου για παρηορκάν κάμε μου τουν την χάριν...»
Βιβλιογραφία
Κυπρή Θ. - Πρωτοπαπά Κ. Α. (2003), Παραδοσιακά ζυμώματα της Κύπρου. Η χρήση και η σημασία τους στην εθιμική ζωή, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧVIII, Λευκωσία. Κυπριανού Θ. Χ. (2003), «Το σιτάρι», Λαογραφική Κύπρος 33,53, 64-69. Μπαμπινιώτης Γ. (2005), Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων. Ερμηνευτικό, Ορθογραφικό, Ετυμολογικό, Συνωνύμων-Αντιθέτων, Κυρίων Ονομάτων, Επιστημονικών Όρων, Ακρωνυμίων, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα. Πέτρου-Ποιητού Ε. (2013), Από πού κρατάει η σκούφια τους. Λέξεις και ιστορίες από τον κόσμο της γεύσης, Εκδόσεις Επιφανίου, Λευκωσία. Ρουσουνίδης Α. Χ. (1988), Δένδρα στην ελληνική λαογραφία με ειδική αναφορά στην Κύπρο, τ. Α΄, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΙΙΙ, Λευκωσία. Πηγή φωτογραφίας: «Κόλλυβα» (Στάλω Λαζάρου)
Ερευνητής / Καταχωρητής
Βαρβάρα Γιάγκου, Δημητρίου Δήμητρα, Τόνια Ιωακείμ, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Βρέθηκε μία εγγραφή.
1
Τίτλος
Διατροφική ανάλυση της συνταγής για τα Κόλλυβα (Χ. Τσιάκλα, 2011)
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Συνταγές
Κόλλυφα
"... όταν στεγνώσει το σιτάρι το βάζουμε μαζί με όλα τα υπόλοιπα άλλα υλικά στο πανέρι (κούννες, ρόδια, σταφίδες, σουσάμι και γλυκάνισο), τα ανακατεύουμε καλά και είναι έτοιμα για την εκκλησία." (Αντρέας Ιωάννου, Παναγιώτα Ιωάννου, Κυπερούντα)
Κολλυφόζουμο
Μπορεί να έχουμε συνδέσει το κολλυφόζουμο με τη φτώχεια, ο ασουρές όμως είναι μια νόστιμη και λεπτή κρέμα με τελετουργικό χαρακτήρα και με φίνα γεύση. Φτιάχνεται με την προσθήκη νισεστέ στο ζουμί βρασμένου σιταριού.
Σχετικό Περιεχόμενο - Σχετική Βιβλιογραφία
Κυπρή Θ. - Πρωτοπαπά Κ. Α. (2003), Παραδοσιακά ζυμώματα της Κύπρου. Η χρήση και η σημασία τους στην εθιμική ζωή, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧVIII, Λευκωσία.
Κυπριανού Θ. Χ. (2003), «Το σιτάρι», Λαογραφική Κύπρος 33,53, 64-69.
Μπαμπινιώτης Γ. (2005), Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων. Ερμηνευτικό, Ορθογραφικό, Ετυμολογικό, Συνωνύμων-Αντιθέτων, Κυρίων Ονομάτων, Επιστημονικών Όρων, Ακρωνυμίων, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα.
Πέτρου-Ποιητού Ε. (2013), Από πού κρατάει η σκούφια τους. Λέξεις και ιστορίες από τον κόσμο της γεύσης, Εκδόσεις Επιφανίου, Λευκωσία.
Ρουσουνίδης Α. Χ. (1988), Δένδρα στην ελληνική λαογραφία με ειδική αναφορά στην Κύπρο, τ. Α΄, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΙΙΙ, Λευκωσία.
Σχετικό Περιεχόμενο - Τρόφιμα
αθάσιν,το
Το αμύγδαλο.
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής