Giriş
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Başlık
αβκωτή,η
Πασχαλινό έδεσμα. Οι γυναίκες, αφού ζύμωναν τις κουλούρες και τις φλαούνες, έκαναν μικρές θήκες σε σχήμα σαλιέρας, δηλαδή αλατοθήκης, μέσα στις οποίες τοποθετούσαν όρθια συνήθως ένα ή δύο αβγά ψημένα και κόκκινα.
Ονομασία - Προέλευση
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Ονομασία - Προέλευση
Κυπριακή Ονομασία Τροφίμου
Ελληνική ονομασία - Περιγραφή
κουλούρι σε σχήμα αβγοθήκης, με κόκκινο αβγό στο κέντρο / πασχαλινό τσουρέκι με κόκκινο αβγό στη μέση, κουλούρι στη μέση του οποίου υπάρχει ψημένο αβγό για μνημόνευση του νεκρού (Γιαγκουλλής 2009, λήμμα αβκωτή,η, 32) Ο Ξενοφών Π. Φαρμακίδης σημειώνει πως πρόκειται για πασχαλινό έδεσμα για τα παιδιά (Κυπρή 1983 [2003²], λήμμα αυκωτή,η, 295-6). Οι Κυπρή - Πρωτοπαπά αναφέρουν ότι γυναίκες έδιναν στο ζυμάρι σχήμα θήκης και τοποθετούσαν πάνω κόκκινα αβγά (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 129-130).
Γλωσσικές Παρατηρήσεις
ΕΤΥΜ. < αβκόν [ο όρος αβκόν στη κυπριακή διάλεκτο σημαίνει αβγό (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 129-130)] + κατάλ. -ωτή (Γιαγκουλλής 2009, λήμμα αβκωτή,η, 32) Ο Ξενοφών Π. Φαρμακίδης ορθογραφεί τη λέξη με -αυ- (αυκωτή) (Κυπρή 1983 [2003²], λήμμα αυκωτή,η, 295-6). Σε μερικά χωριά οι αβκωτές ονομάζονταν αβκωτήρες.
Μέθοδος Εξασφάλισης
Άλλο
Μέθοδος Επεξεργασίας
Οι γυναίκες, αφού ζύμωναν τις κουλούρες και τις φλαούνες, έκαναν μικρές θήκες σε σχήμα σαλιέρας, μέσα στις οποίες τοποθετούσαν όρθια ένα ή δύο αυγά ψημένα και κόκκινα. Τις έψηναν σε φούρνο, αλλά τις τοποθετούσαν κοντά στο στόμιο, για να μπορούν να τις βγάζουν έξω εύκολα μιας και ψήνονταν πολύ γρήγορα (Κυπρή 1983 [2003²], λήμμα αυκωτή,η, 295-6). Η ζύμη για τις αβκωτές αποτελούνταν από αλεύρι, σιμιγδάλι, αλάτι, λάδι ή βούτυρο, και μερικές φορές αναρή, γάλα και μυρωδιές. Τη ζύμη αυτή την ονόμαζαν «μυλλωμένην» (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 129-130). Στο χωριό Αγριδάκι έκαναν μονές, διπλές ή τρίδιπλες αβκωτές. Στο χωριό Σιχχάρι έδιναν στην αβκωτή σχήμα κοπέλας και τοποθετούσαν πάνω ένα αβγό. Στην Ακανθού ζύμωναν σταυροκούλουρα που πάνω τοποθετούσαν τέσσερα ή πέντε αβγά (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 129-130). ** Για τη συνταγή των αβκωτών, βλ. λήμμα αβκωτές,οι; αβκωτές,οι, κουκκουρκά,η, κουλλούρκα μυλλωμένα,τα στην κατηγορία Παραδοσιακές Συνταγές.
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Διατροφική Αξία και Σημασία στη Διατροφή των Κυπρίων
Σταυροκούλουρο με αβγά συνήθιζαν να τρώνε και οι θεριστές στα χωράφια, αφού η περίοδος του θέρους, συνήθως τον Μάιο, συνέπιπτε με τις ημέρες του Πάσχα και ιδιάιτερα την εβδομάδα του Διακαινήσιμου. Το σταυροκούλουρο με τα πέντε αβγά το ονόμαζαν «ο Μας ο πεντοφάς» επειδή οι ημέρες ήταν μεγάλες και χρειαζόταν οι εργάτες να τρώνε πέντε φορές την ημέρα (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 129-130).
Εορταστικές Περιστάσεις
Τις αβκωτές συνήθιζαν να τις παρασκευάζουν τη Μ. Πέμπτη ή το Μ. Σάββατο με τα υπόλοιπα κουλούρια του Πάσχα (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 129-130).
Συμβολικές Χρήσεις
Τα αβγά από την αρχαιότητα συμβόλιζαν τη νέα ζωή, αφού περικλείουν μέσα τους ένα σπέρμα ζωής, μια νέα δύναμη που μπορεί να μεταδοθεί και στους ανθρώπους. Παράλληλα, το κόκκινο χρώμα συνδέεται με τη ζωή, αφού είναι το χρώμα του αίματος (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 129-130).
Χρήση από Ηλικιακές Ομάδες
Παιδιά, Χειρωνάκτες
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφία
Κυπρή Θ. Δ. (επιμ.) (1983 [2003²]), Υλικά διά την σύνταξιν ιστορικού λεξικού της κυπριακής διαλέκτου, Μέρος Β΄, Γλωσσάριον Ξενοφώντος Π. Φαρμακίδου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, IX, Λευκωσία. Κυπρή Θ. - Πρωτοπαπά Κ. Α. (2003), Παραδοσιακά ζυμώματα της Κύπρου. Η χρήση και η σημασία τους στην εθιμική ζωή, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧVIII, Λευκωσία. Πηγή φωτογραφίας: «Αβκωτή» (http://www.rizokarpason.com/sintages1.htm)
Ερευνητής / Καταχωρητής
Στάλω Λαζάρου, Δήμητρα Δημητρίου / Πετρούλα Χατζηττοφή, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Konu
Gövde
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής