Giriş
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Başlık
Γαμήλια φαγητά και έθιμα (Μιτσερό)
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Περιγραφή Σιτηρεσίου
Έθιμα γάμου Το πρωί της Κυριακής τρεις νέοι συγγενείς ή ο κουμπάρος με τους φίλους του γύριζαν όλο το χωριό από σπίτι σε σπίτι. Κρατούσαν μια κοφίνα γεμάτη «γλυσταρκές» γυρισταρκές (γλυκό κουλούρι) και προσκαλούσαν τον κόσμο στο γάμο δίνοντας τους από μιαν και ένα κερί. Οι άλλοι δυο κρατούσαν ένα κοντάρι που πάνω του κρεμούσαν τις όρνιθες (κότες), δεμένες από τα πόδια τους, που τους έδιναν από κάθε σπίτι που έμπαιναν. Μούδουρου Α. (200?), 16. Δίπλα στους μουσικούς έστρωναν τα τραπέζια. Για καθίσματα εχρησιμοποιούσαν εχρησιμοποιούσαν δυο τριστέλια ή 2 καρέκλες στις άκρες των τραπειών κατά μήκος και πάνω του εστήριζαν μια κουπποσανίδα (πινακοτή για ψωμιά). Στα τραπέζια εκάθοντο μόνο οι άντρες. Τα φαγητά τα εσερβίριζαν μέσα σε πιατέλες από άτομο σε άτομο. Στον 19ον αι. και ίσως μέχρι τη δεκαετία του 30 του εικοστού αι. τα φαγητά που μαγείρευαν τα έψηναν μέσα σε χαρτζιά (μεγάλα μαγειρικά σκεύη) πάνω σε νισκιές (εστίες φωτιάς). Αυτά ήταν μακαρόνια βραστά, κολοκάσι με τον χοίρο, παντζάρια βραστά, όρνιθες βραστές. Οι γυναίκες και τα ποδιά αν έμενε φαγητό έτρωγαν στο πόδι μέσα στο «σσώσπιτο» Μούδουρου Α. (200?), 17. Ακόμα κατασκεύαζαν πουρέκκια και τουμάτσια (λαζάνια) καθώς και ραβιόλες, κουπέπια και πατάτες με κρεμμύδια καουρμάν. Στα κατοπινά χρόνια, ίσως μετά το 1940, επεκράτησε ο τρόπος του να πυρώνουν τους φούρνους και να βάζουν πατάτες και κρέατα ψητά. Το απόγευμα της Δευτέρας του γάμου δυο μικρές κοπέλες «κορούδες» εγύριζαν το χωριό από σπίτι σε σπίτι κρατώντας από μια μερρέχαν (μυροχόη) η κάθε μια, και επροσκαλούσαν τον κόσμο ραντίζοντας τον καθένα με ροδόσταγμα και λέγοντας τους: «να κοπιάσετε στον γάμο» Όλες οι γυναίκες μαζεύονταν από το απόγευμα για να μαγειρέψουν. Οι προσκαλεσμένοι συγγενείς και μη την Δευτέρα του γάμου έπαιρναν κανίσσιν. Δηλαδή μέσα σε ένα καλάθι έβαζαν διάφορα τρόφιμα, σιτάρι, όσπρια, μακαρόνια, χαλούμια, ψωμί. Ακόμη έπαιρναν και από μιαν όρνιθα. Το βράδυ της Δευτέρας του γάμου ο γαμπρός και η νύφη στέκονταν πίσω από ένα στολισμένο τραπέζι και υποδέχονταν με μια μερρέχα στο χέρι (μυροχόη) τους καλεσμένους. Το τραπέζι ήταν στρωμένο με το καλό τραπεζομάντιλο και πάνω στις καρέκλες που εκάθοντο έβαζαν δυο μαξιλάρια με κεντητά μαξιλαροντήματα. Πάνω στο τραπέζι είχε κουπάκια (μικρά μπολ) με στραγάλια, κούννες, κουαμέ, μπουκάλες με κονιάκ και τα μικρά ποτήρια για τα ποτά. Όμως βασικό στοιχείο ήταν ο δίσκος με το γλυκό. Γι’ αυτό τον λόγο έλεγαν ότι οι νεόνυμφοι «έκατσαν εις το γλυκό». Γιατί παίρνοντας ο κάθε προσκαλεσμένος το γλυκό του έριχνε μέσα σε ένα κουπάκι το πλούμισμά του, δηλ. την χρηματική του εισφορά (εικοσάρες, δεκάρες, τριάρια, μπακκύρες). Την Τρίτη ο γάμος ήταν μόνο για τους συγγενείς και τους κουμπάρους. Όσοι δούλεψαν στον γάμο και δεν διασκέδασαν ήταν γι’ αυτούς το φαγοπότι και ο χορός. Πάλι οι γυναίκες έπαιρναν το καλάθι τους. Από νωρίς το απόγευμα μαζεύονταν και έφτιαχναν κυρίως πουρέκια, πίττες, μακαρόνι, κότες βραστές και άλλα φαγητά. Συνήθιζαν να κάνουν και ένα πουρέκκι μέσα από το οποίο αντί για τρίμμα χαλουμιού έβαζαν αλεύρι. Σ’ αυτόν που έπεφτε στο μερτικό του όταν το δάγκωνε γέμιζε σκόνη από το τηγανισμένο αλεύρι και συγκέντρωνε τα πειράγματα των άλλων. Μούδουρου Α. (200?), 17.
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφικές αναφορές
Αθηνούλα Παρπέρη Μούδουρου (200?), Μιτσερό, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Ελένη Χρίστου
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Konu
Gövde
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής