Sign In
Home
Project
Vision
Goals
Benefits
Target group
Integration
Deliverables
Future plans
Publications
Logo
Partners
Research team
Partners - Researchers
Other partners
Contribution
Main supporters
Supporters
Grants
News
Connections
Sitemap
Contact
Foods
Traditional recipes
Ratio - Lunches
Production areas
Production methods
Traditional utensils and tools
Bibliography
Food museums tour
Food ads
Education
Food industries history of Cyprus
Newsletter
newsletter
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Τεκμήρια
Title
Γαμήλια φαγητά και έθιμα (Μιτσερό)
Description
Additional information & references
Description
Περιγραφή Σιτηρεσίου
Έθιμα γάμου Το πρωί της Κυριακής τρεις νέοι συγγενείς ή ο κουμπάρος με τους φίλους του γύριζαν όλο το χωριό από σπίτι σε σπίτι. Κρατούσαν μια κοφίνα γεμάτη «γλυσταρκές» γυρισταρκές (γλυκό κουλούρι) και προσκαλούσαν τον κόσμο στο γάμο δίνοντας τους από μιαν και ένα κερί. Οι άλλοι δυο κρατούσαν ένα κοντάρι που πάνω του κρεμούσαν τις όρνιθες (κότες), δεμένες από τα πόδια τους, που τους έδιναν από κάθε σπίτι που έμπαιναν. Μούδουρου Α. (200?), 16. Δίπλα στους μουσικούς έστρωναν τα τραπέζια. Για καθίσματα εχρησιμοποιούσαν εχρησιμοποιούσαν δυο τριστέλια ή 2 καρέκλες στις άκρες των τραπειών κατά μήκος και πάνω του εστήριζαν μια κουπποσανίδα (πινακοτή για ψωμιά). Στα τραπέζια εκάθοντο μόνο οι άντρες. Τα φαγητά τα εσερβίριζαν μέσα σε πιατέλες από άτομο σε άτομο. Στον 19ον αι. και ίσως μέχρι τη δεκαετία του 30 του εικοστού αι. τα φαγητά που μαγείρευαν τα έψηναν μέσα σε χαρτζιά (μεγάλα μαγειρικά σκεύη) πάνω σε νισκιές (εστίες φωτιάς). Αυτά ήταν μακαρόνια βραστά, κολοκάσι με τον χοίρο, παντζάρια βραστά, όρνιθες βραστές. Οι γυναίκες και τα ποδιά αν έμενε φαγητό έτρωγαν στο πόδι μέσα στο «σσώσπιτο» Μούδουρου Α. (200?), 17. Ακόμα κατασκεύαζαν πουρέκκια και τουμάτσια (λαζάνια) καθώς και ραβιόλες, κουπέπια και πατάτες με κρεμμύδια καουρμάν. Στα κατοπινά χρόνια, ίσως μετά το 1940, επεκράτησε ο τρόπος του να πυρώνουν τους φούρνους και να βάζουν πατάτες και κρέατα ψητά. Το απόγευμα της Δευτέρας του γάμου δυο μικρές κοπέλες «κορούδες» εγύριζαν το χωριό από σπίτι σε σπίτι κρατώντας από μια μερρέχαν (μυροχόη) η κάθε μια, και επροσκαλούσαν τον κόσμο ραντίζοντας τον καθένα με ροδόσταγμα και λέγοντας τους: «να κοπιάσετε στον γάμο» Όλες οι γυναίκες μαζεύονταν από το απόγευμα για να μαγειρέψουν. Οι προσκαλεσμένοι συγγενείς και μη την Δευτέρα του γάμου έπαιρναν κανίσσιν. Δηλαδή μέσα σε ένα καλάθι έβαζαν διάφορα τρόφιμα, σιτάρι, όσπρια, μακαρόνια, χαλούμια, ψωμί. Ακόμη έπαιρναν και από μιαν όρνιθα. Το βράδυ της Δευτέρας του γάμου ο γαμπρός και η νύφη στέκονταν πίσω από ένα στολισμένο τραπέζι και υποδέχονταν με μια μερρέχα στο χέρι (μυροχόη) τους καλεσμένους. Το τραπέζι ήταν στρωμένο με το καλό τραπεζομάντιλο και πάνω στις καρέκλες που εκάθοντο έβαζαν δυο μαξιλάρια με κεντητά μαξιλαροντήματα. Πάνω στο τραπέζι είχε κουπάκια (μικρά μπολ) με στραγάλια, κούννες, κουαμέ, μπουκάλες με κονιάκ και τα μικρά ποτήρια για τα ποτά. Όμως βασικό στοιχείο ήταν ο δίσκος με το γλυκό. Γι’ αυτό τον λόγο έλεγαν ότι οι νεόνυμφοι «έκατσαν εις το γλυκό». Γιατί παίρνοντας ο κάθε προσκαλεσμένος το γλυκό του έριχνε μέσα σε ένα κουπάκι το πλούμισμά του, δηλ. την χρηματική του εισφορά (εικοσάρες, δεκάρες, τριάρια, μπακκύρες). Την Τρίτη ο γάμος ήταν μόνο για τους συγγενείς και τους κουμπάρους. Όσοι δούλεψαν στον γάμο και δεν διασκέδασαν ήταν γι’ αυτούς το φαγοπότι και ο χορός. Πάλι οι γυναίκες έπαιρναν το καλάθι τους. Από νωρίς το απόγευμα μαζεύονταν και έφτιαχναν κυρίως πουρέκια, πίττες, μακαρόνι, κότες βραστές και άλλα φαγητά. Συνήθιζαν να κάνουν και ένα πουρέκκι μέσα από το οποίο αντί για τρίμμα χαλουμιού έβαζαν αλεύρι. Σ’ αυτόν που έπεφτε στο μερτικό του όταν το δάγκωνε γέμιζε σκόνη από το τηγανισμένο αλεύρι και συγκέντρωνε τα πειράγματα των άλλων. Μούδουρου Α. (200?), 17.
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Additional information & references
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφικές αναφορές
Αθηνούλα Παρπέρη Μούδουρου (200?), Μιτσερό, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Ελένη Χρίστου
Photographs
Attachments
More
Subject
Body
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής
GNOMON Pliroforiki (Cyprus) Ltd