Giriş
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Başlık
Παρηορκά
Ονομασία - Προέλευση
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Ονομασία - Προέλευση
Κυπριακή Ονομασία Τροφίμου
Ελληνική ονομασία - Περιγραφή
Ονομάζεται και η λιτή τροφή, την οποία προσφέρουν σε αυτούς που έχουν παρακολουθήσει την κηδεία και έχουν επιστρέψει στο σπίτι του τεθνεώτος. Το περίδειπνον των αρχαίων. Η τροφή αυτή συνίσταται σε ένα μικρό κομμάτι ψωμί μαζί με χαλλούμι ή ψωμί και ελιές (όταν είναι νηστεία) και μιας δόσης κρασιού (πιννιάς). Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 330), Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 333)
Γλωσσικές Παρατηρήσεις
Μέθοδος Εξασφάλισης
Άλλο
Μέθοδος Επεξεργασίας
Στα χωριά Αχερίτου και Πυργα της επαρχίας Αμμοχώστου, τα ψωμιά της παρηορκάς ζυμώνονταν το βράδυ. Πίστευαν ότι το σκοτάδι που επικρατεί το βράδυ έχει σχέση με τα κακά πνεύματα, έτσι τα ψωμιά της παρηορκάς ζυμώνονταν το βράδυ (Δευτεραίος ΑΝ., 1978).
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Διατροφική Αξία και Σημασία στη Διατροφή των Κυπρίων
Η παρηορκά ήταν ψωμί κομμένο σε μικρά τετράγωνα κομμάτια συνοδευόμενο με χαλούμι και ελιές. Αυτό δινόταν στους παρευρισκόμενους για να μακαρίσουν τον νεκρό, αλλά και για να συγχωρεθεί η ψυχή του νεκρού (Δευτεραίος ΑΝ., 1978). Σε μερικές χωριά όπως στο Ριζοκάρπασο, την Κώμη του Γιαλού και στη Λυθράγκωμη αντί για ψωμί έδιναν πρόσφορο (Κυπρή ΘΔ, Πρωτόπαπα ΚΑ, 2003).
Εορταστικές Περιστάσεις
Τα τρώνε στην οικία του κηδευθέντος και τον μακαρίζουν. Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 330) Σήμερα τα τρώνε επίσης και κατά την έξοδο τους από το κοιμητήριο. Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 333)
Συμβολικές Χρήσεις
Χρήση από Ηλικιακές Ομάδες
Ηλικιωμένοι, Θηλάζουσες, Παιδιά, Χειρωνάκτες
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφία
Φαρμακίδου ΞΠ (1983). Γλωσσάριον Ξενοφώντος Π. Φαρμακίδου, [Υλικά διά την σύνταξιν Ιστορικού Λεξικού της Κυπριακής Διαλέκτου, μέρος Β', έκδ. Θεοφανώς Δ. Κυπρή], Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών, Λευκωσία, 2η έκδ, 2003. Δευτεραίος ΑΝ. (1978) Ο άρτος κατά τη γέννησιν και την τελευτήν. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Φιλοσοφική Σχολή- διατριβή, Αθήνα Κυπρή ΘΔ, Πρωτόπαπα ΚΑ. (2003) Παραδοσιακά ζυμώματα της Κύπρου. Δημοσιεύματα του κέντρου επιστημονικών ερευνών ΧVIII, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Στάλω Λαζάρου, Δημητρίου Δήμητρα
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Konu
Gövde
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής