Sign In
Home
Project
Vision
Goals
Benefits
Target group
Integration
Deliverables
Future plans
Publications
Logo
Partners
Research team
Partners - Researchers
Other partners
Contribution
Main supporters
Supporters
Grants
News
Connections
Sitemap
Contact
Foods
Traditional recipes
Ratio - Lunches
Production areas
Production methods
Traditional utensils and tools
Bibliography
Food museums tour
Food ads
Education
Food industries history of Cyprus
Newsletter
newsletter
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Τεκμήρια
Title
Παρηορκά
Name - Origin
Functional Role
Additional information & references
Name - Origin
Κυπριακή Ονομασία Τροφίμου
Ελληνική ονομασία - Περιγραφή
Ονομάζεται και η λιτή τροφή, την οποία προσφέρουν σε αυτούς που έχουν παρακολουθήσει την κηδεία και έχουν επιστρέψει στο σπίτι του τεθνεώτος. Το περίδειπνον των αρχαίων. Η τροφή αυτή συνίσταται σε ένα μικρό κομμάτι ψωμί μαζί με χαλλούμι ή ψωμί και ελιές (όταν είναι νηστεία) και μιας δόσης κρασιού (πιννιάς). Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 330), Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 333)
Γλωσσικές Παρατηρήσεις
Μέθοδος Εξασφάλισης
Άλλο
Μέθοδος Επεξεργασίας
Στα χωριά Αχερίτου και Πυργα της επαρχίας Αμμοχώστου, τα ψωμιά της παρηορκάς ζυμώνονταν το βράδυ. Πίστευαν ότι το σκοτάδι που επικρατεί το βράδυ έχει σχέση με τα κακά πνεύματα, έτσι τα ψωμιά της παρηορκάς ζυμώνονταν το βράδυ (Δευτεραίος ΑΝ., 1978).
Functional Role
Διατροφική Αξία και Σημασία στη Διατροφή των Κυπρίων
Η παρηορκά ήταν ψωμί κομμένο σε μικρά τετράγωνα κομμάτια συνοδευόμενο με χαλούμι και ελιές. Αυτό δινόταν στους παρευρισκόμενους για να μακαρίσουν τον νεκρό, αλλά και για να συγχωρεθεί η ψυχή του νεκρού (Δευτεραίος ΑΝ., 1978). Σε μερικές χωριά όπως στο Ριζοκάρπασο, την Κώμη του Γιαλού και στη Λυθράγκωμη αντί για ψωμί έδιναν πρόσφορο (Κυπρή ΘΔ, Πρωτόπαπα ΚΑ, 2003).
Εορταστικές Περιστάσεις
Τα τρώνε στην οικία του κηδευθέντος και τον μακαρίζουν. Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 330) Σήμερα τα τρώνε επίσης και κατά την έξοδο τους από το κοιμητήριο. Φαρμακίδου ΞΠ (2003, σελ. 333)
Συμβολικές Χρήσεις
Χρήση από Ηλικιακές Ομάδες
Ηλικιωμένοι, Θηλάζουσες, Παιδιά, Χειρωνάκτες
Additional information & references
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφία
Φαρμακίδου ΞΠ (1983). Γλωσσάριον Ξενοφώντος Π. Φαρμακίδου, [Υλικά διά την σύνταξιν Ιστορικού Λεξικού της Κυπριακής Διαλέκτου, μέρος Β', έκδ. Θεοφανώς Δ. Κυπρή], Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών, Λευκωσία, 2η έκδ, 2003. Δευτεραίος ΑΝ. (1978) Ο άρτος κατά τη γέννησιν και την τελευτήν. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Φιλοσοφική Σχολή- διατριβή, Αθήνα Κυπρή ΘΔ, Πρωτόπαπα ΚΑ. (2003) Παραδοσιακά ζυμώματα της Κύπρου. Δημοσιεύματα του κέντρου επιστημονικών ερευνών ΧVIII, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Στάλω Λαζάρου, Δημητρίου Δήμητρα
Photographs
Attachments
More
Subject
Body
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής
GNOMON Pliroforiki (Cyprus) Ltd