Giriş
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Başlık
σησαμωτά,τα
Αρτοποιήματα με σησάμι: ψωμί, κουλούρια.
Ονομασία - Προέλευση
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Ονομασία - Προέλευση
Κυπριακή Ονομασία Τροφίμου
Ελληνική ονομασία - Περιγραφή
κουλούρια με σησάμι
Γλωσσικές Παρατηρήσεις
Μέθοδος Εξασφάλισης
Άλλο
Μέθοδος Επεξεργασίας
Φτιάχνονταν με σφιχτό ζυμάρι και σησαμώνονταν με ασπρισμένο σησάμι. Μέσα στο αλεύρι η νοικοκυρά έβαζε κοπανισμένα γαρύφαλλα, κανέλα και μαστίχα. Κάποτε για παραλλαγή έβαζε και λίγη ζάχαρη. Ανάλογα με τον τρόπο που έπλαθε το ζυμάρι η νοικοκυρά έφτιαχνε μια ποικιλία από σησαμωτά, όπως κουλούρια, δάχτυλα, «γλισταρκές» και για τα μικρά παιδιά «ανθρωπούθκια» και «ζεμπυλούθκια» (Μιχαλοπούλου-Χαραλάμπους 1998, 331).
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Διατροφική Αξία και Σημασία στη Διατροφή των Κυπρίων
Εορταστικό έδεσμα που περιλάμβανε τις γεννόπιττες, τα λεχουζούδκια, τα κούμουλλα, τα κουλούρια τα νηστίσιμα ή τα μιλλωμένα και την πίτα του Αη Βασίλη. Το ζύμωμα γινόταν δύο τρείς μέρες πριν τα Χριστούγεννα. Τις ημέρες αυτές οι νοικοκυρές έφτιαχναν πολλά κουλούρια για όλες τις ημέρες των εορτών, γι’ αυτό και πολλές φορές συνεργάζονταν δύο ή περισσότερες γυναίκες για το ζύμωμα (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 86-87).
Εορταστικές Περιστάσεις
Τα σησαμωτά ήταν πάντα απαραίτητα για τις γιορτές του Πάσχα και των Χριστουγέννων. Προαιρετικά όμως οι νοικοκυρές τα έφτιαχναν και σ’ άλλες περιόδους, όπως το σαραντάμερο, το πενηντάμερο και το δεκαπενταύγουστο, για να πλουτίσουν το νηστήσιμο διαιτολόγιο της οικογένειας. Μια άλλη εποχή που προσφερόταν για την παρασκευή των σησαμωτών ήταν ο Σεπτέμβρης. Τότε ξηραίνονταν οι σησαμιές και τις τίναζαν, για να πάρουν το ολόφρεσκο σησάμι (Μιχαλοπούλου-Χαραλάμπους 1998, 331).
Συμβολικές Χρήσεις
Πίστευαν ότι το ζύμωμα την περίοδο του δωδεκαημέρου δεν θα είχε επιτυχία αφού οι καλικάντζαροι περπατούσαν στη γη. Παρόλα αυτά, αν η νοικοκυρά αναγκαζόταν να ζυμώσει τις ημέρες αυτές, έριχνε μέσα στα ζυμωτά, ψωμί και κουλούρια, μαυρόκοκκο. Πίστευαν ότι ο μαυρόκοκκος απομακρύνει το κακό (Κυπρή - Πρωτόπαπα 2003, 87).
Χρήση από Ηλικιακές Ομάδες
Ασθενείς, Βρέφη, Εγκυες, Ηλικιωμένοι, Θηλάζουσες, Παιδιά, Χειρωνάκτες
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφία
Κυπρή Θ. - Πρωτοπαπά Κ. Α. (2003), Παραδοσιακά ζυμώματα της Κύπρου. Η χρήση και η σημασία τους στην εθιμική ζωή, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧVIII, Λευκωσία. Μιχαλοπούλου-Χαραλάμπους Χ. (1998), Περιστερωνοπηγή. Από την αρχαιότητα μέχρι το 1974, Προσφυγικό σωματείο «Ένωση Περιστερωνοπηγιωτών», Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Ελένη Χρίστου, Δήμητρα Δημηρίου, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Konu
Gövde
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής