Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
ταφικά έθιμα και φαγητό
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Περιγραφή Σιτηρεσίου
Στο Δίκωμο [Δίκωμο,το = κατεχόμενη κοινότητα της επαρχίας Κερύνειας] «εψήννασιν μιαν κούππαν σιτάριν, ’εν [’εν = δεν] εβάλλασιν τίποτε άλλον μέσα. Άμα νέιν τον θάψουν τον νεκρόν επαίρναν το στην πόρτα του νεκροταφείου που εδιούσαν [διώ = δίνω] την παρηορκάν [παρηορκά,η = η παρηγοριά] για να πιάσουν να τον μακαρίσουν τζ̆είνοι [’τζ̆είνος = εκείνος] που ’τουν [ήτουν < ήταν] στην ταφήν. Στην μακάρισην εκόφκαν [κόφκω = κόβω] ψουμίν [ψουμίν,το = το ψωμί], μιτσ̆ιά [μιτσίν,το = μικρό] κομμάθκια [κομμάτιν,το] όπως τ’ αντίερα [αντίερον,το = το αντίδωρο], ελιές, κρασίν, τζ̆ι αν ήτουν τζ̆αιρός που ’εν ενηστεύκαμεν εδιούσασιν τζ̆αι χαλλούμιν [χαλλούμιν,το = είδος κυπριακού λευκού και αλατισμένου τυριού]. Αν ήτουν πολλά γέρος εκάμνασιν τζ̆αι πισ̆ίες [πισ̆ία,η = λεπτή πίτα τηγανισμένη και αρτυμένη με ζάχαρη ή μέλι κ.ά.] τζ̆ι επαίρναν στο νεκροταφείον. Όσα κόλλυφα νέιν μείνουσιν επαίρναν τα ύστερις τζ̆ι εγύρναν τα ’ποτζ̆εί που ήτουν η τζ̆εφαλή [τζ̆εφαλή,η = το κεφάλι] του πεχαμμένου [πεχαμμένος,ο = ο νεκρός]. Τα κομμάθκια τα ψουμιά, αν εμεινίσκασιν, εδιούσαν τα καμμιάς κοτζ̆άκαρης [κοτζ̆άκαρη,η = η γριά]. Ύστερις ’πού [’πού = από] την ταφήν ο παπάς επήαιννεν [πηαίννω = πηγαίνω] έσσω [έσσω = στο σπίτι] του νεκρού τζ̆ι εμνημόνευκεν [μνημονεύκω = μνημονεύω] ’τζ̆ειαμαί [’τζ̆ειαμαί = εκεί] που εσήκωσεν τον νεκρόν. Αν ήτουν γέρος, εκάμνασιν τζ̆αι τραπέζιν τζ̆ι εκάχετουν [κάχουμαι = κάθομαι] τζ̆ι ο παπάς τζ̆ι έτρωεν, τζ̆ι όσοι άλλοι εθέλασιν. Το παραπάνω ήτουν όρνιχα [όρνιχα,η = η κότα] με το κολοκάσιν» (Μαυροκορδάτος 2003, 341-342).
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφικές αναφορές
Μαυροκορδάτος Γ.Ι. (2003), Δίκωμο: Το χθες και το σήμερα, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Σάββας Πολυβίου, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής