Giriş
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Başlık
αμάξιν,το
Ξύλινο τροχοφόρο όχημα που σέρνεται από ένα ή δύο ζώα.
Ονομασία - Χρήσεις
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Ονομασία - Χρήσεις
Περιγραφή Σκεύους / Εργαλείου
Ξύλινο (κατασκευασμένο από ντόπια ξυλεία) τροχοφόρο όχημα που σέρνεται από ένα ή δύο ζώα. Συνήθως σέρνεται από δύο βόδια. Κάποιες φορές σέρνεται από ένα ζώο: γαϊδούρι ή μούλα. Η δομή του αμαξιού είναι η εξής: 1. Η κρεβαθκιά: το κυρίως σώμα του αμαξιού, όπου τοποθετείται το φορτίο και αποτελείται από τα «μερκακά» και τους «ζυγούς». Τα μερκακά είναι σανίδια που αποτελούν το πάτωμα της άμαξας και οι ζυγοί είναι ο σκελετός πάνω στον οποίο στερεώνονται τα μερκακά. 2. Το αξόνιν: μακριά και δυνατή δοκός, ενωμένη με την κρεβαθκιάν από το οποίο τραβιέται το αμάξιν από τα ζώα. Πολλές φορές ήταν ενισχυμένο από σιδερένια πλάκα που ονομαζόταν «μαουλούτζιν». 3. Το προπάλλουκον: στενόμακρο ξύλο που συνδέει την μπροστινή άκρη του αξονιού με τον ζυγό στον οποίο είναι δεμένα τα ζώα. 4. Οι βρουντέλλες: μακρόστενα ξύλα τοποθετημένα κατακόρυφα, το ένα δίπλα στο άλλο, ώστε να σχηματίζουν την κάσια του αμαξιού. 5. Οι τροχοί: ήταν δύο στον αριθμό, ξύλινοι (γύρω στα 1960 αντικαταστάθηκαν με τροχούς από λάστιχο) και αποτελούνταν από τα εξής: μουέλλια, δόντια, κούρβες και καπλαμάν. 6. Το αδράχτιν ή αγράχτιν: ο άξονας των δύο τροχών. 7. Το τριφουσκάριν: κυλινδρικό ξύλο στο πίσω μέρος της κρεβαθκιάς, όπου στερεώνεται το σχοινί με το οποίο δένουν τα δεμάτια στο αμάξι, με την περιστροφή των «στρεβλών» [δύο σιδερένιων μοχλών] (Μεγάλη Κυπριακή Εγκυκλοπαίδεια, τ. 2, λήμμα αμάξιν,το, 17-18).
Κυπριακή Ονομασία
Ελληνική Ονομασία
Ετυμολογία - Γλωσσικές Παρατηρήσεις
Τρόπος Χρήσης
Γεωργία / Κτηνοτροφία
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία Χρήσης
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Στην Κύπρο υπάρχει σαφής διαχωρισμός του αμαξιού από την άμαξα. Η άμαξα είναι συνήθως εισαγόμενη από τις χώρες της Ευρώπης και χρησιμοποιείται για τη μεταφορά των ανθρώπων. Αντίθετα, το αμάξιν κατασκευάζεται στην Κύπρο και συνιστά το μεταφορικό μέσον του Κύπριου αγρότη, ενώ χρησιμοποιείται και για τις μεταφορές φορτίων, προϊόντων και εργατών στα χωράφια. Τα τελευταία χρόνια πριν την εξαφάνισή του εμφανίζεται με τροχούς από λάστιχο, οι οποίοι προέρχονταν από γεωργικούς ελκυστήρες ή αυτοκίνητα (Μεγάλη Κυπριακή Εγκυκλοπαίδεια, τ. 2, λήμμα αμάξιν,το, 17-18).
Βιβλιογραφικές Αναφορές
Παυλίδης Α. (επιμ.) (1985), Μεγάλη Κυπριακή Εγκυκλοπαίδεια, τ. 2, Φιλόκυπρος, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Κυριακή Παντελή, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Konu
Gövde
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής