Sign In
Home
Project
Vision
Goals
Benefits
Target group
Integration
Deliverables
Future plans
Publications
Logo
Partners
Research team
Partners - Researchers
Other partners
Contribution
Main supporters
Supporters
Grants
News
Connections
Sitemap
Contact
Foods
Traditional recipes
Ratio - Lunches
Production areas
Production methods
Traditional utensils and tools
Bibliography
Food museums tour
Food ads
Education
Food industries history of Cyprus
Newsletter
newsletter
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Τεκμήρια
Title
πρωτοκαρπία,η
Description
Additional information & references
Description
Περιγραφή Σιτηρεσίου
Στα χωριά της Κύπρου υπήρχε η συνήθεια να προσκομίζονται δείγματα από τα πρώτα γεννήματα [γεννήματα,τα = τα γεωργικά προϊόντα] στην εκκλησία ως προσφορά. Με τον τρόπο αυτό τα γεννήματα λειτουργούνταν και ευλογούνταν. Έτσι κάθε γεωργός στις 14 του Σεπτέμβρη, γιορτή του Σταυρού, έπαιρνε μέσα σε μαντηλιές [μαντηλιά,η = η πετσέτα] σιτάρι, κριθάρι ή ρόβιν [ρόβιν,το = είδος δημητριακών (το ψυχανθές Evrum Ervilia)] στην εκκλησία και τα έβαζε πάνω στο τραπέζι των γιορτάρηδων ή τον θρόνο του Δεσπότη για να ευλογηθούν. Οι σπόροι μεταφέρονταν μετά τη λειτουργία στο σπίτι και έμπαιναν πάνω στον σωρό του σπόρου που προοριζόταν για την καλλιέργεια. «Ο ρεσ̆πέρης [ρεσ̆πέρης,ο = ο γεωργός] πριν ν’ αρχίσει να σπέρνει θα πάρει σπόρον από όλα τα είδη χωριστά σε μαντηλιάν, κριθάριν, σιτάριν, ρόβιν κλπ. Και θα τα δέσει χωριστά σε μαντηλιάν και θα τα πάρει στην εκκλησία να τα βάλει στον θρόνο του Δεσπότη. Θα μείνουν εκεί 15-20 μέρες για να λουτουρκηθούν [λουτουρκά,η = η λειτουργία]. Ύστερα τα παίρνει και το κάθε είδος το σμίγει με τον αντίστοιχο σπόρο του σιταριού κ.λπ. Την ημέρα που θα πρωταρχίσει τη σπορά, θα πάρει τον σπόρο από τη σακούλα και την ώρα που τον παίρνει λέγει: «έλα η δύναμίς σου Θεέ μου και δώσε την ευλογίαν σου» και βάζει τον Σταυρό του. Το πρωί φορτώνουμε το άλετρον [άλετρον,το = το άροτρο] και τον σπόρο στο ζώο και την ώρα αυτή καπνίζει με ελιά [καπνίζω = θυμιατίζω με φύλλα ελιάς] η γυναίκα. Θα καπνίσει πρώτα τον Θεό προς τον ουρανό και μετά θα καπνίσει τα πλάσματα, τα ζώα, τα βόδια και το χτηνό με το άλετρο. Καπνίζουν για το κακό μάτι» (Ιωνάς 2001, 64-65).
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Additional information & references
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφικές αναφορές
Ιωνάς Ι. (2001), Τα παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΧΧVΙΙ, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Τόνια Ιωακείμ, Αργυρώ Ξενοφώντος
Photographs
Attachments
More
Subject
Body
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής
GNOMON Pliroforiki (Cyprus) Ltd