Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
Λιτά και πολυτελή γεύματα και δείπνα - Βυζαντινή εποχή
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Περιγραφή Σιτηρεσίου
Απλές και ευτελείς τροφές θεωρούνταν κατά τους Βυζαντινούς ο άρτος, και μαζί με αυτόν το τυρί, οι ελιές, τα λάχανα, οι βολβοί, τα αυγά και τα όσπρια (Κουκουλές 1952, 46). Επίσης, απλές και όχι καρυκευμένες τροφές κατανάλωναν οι Βυζαντινοί κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή και τις υπόλοιπες νηστήσιμες μέρες, καθώς και Τετάρτη και Παρασκευή, μέρες στις οποίες η κρεατοφαγία θεωρείτο αμάρτημα. Μάλιστα, η νηστεία αυτή ήταν πολύ πιο αυστηρή για τους κληρικούς, στους οποίους μάλιστα επιβάλλονταν και εκκλησιαστικές ποινές, σε περίπτωση που δεν την ακολουθούσαν χωρίς δικαιολογημένη αιτία, αφού όπως πίστευαν ο παράδεισος ετοιμάζεται «διὰ τῆς στερήσεως καρυκευμάτων καὶ ζωμευμάτων» (Κουκουλές 1952, 46). Επιπρόσθετα, οι πατέρες συνιστούσαν απλότητα στις τροφές, εγκράτεια στην κατανάλωση κρέατος, και αποφυγή πολυσύνθετων εδεσμάτων, αφού όπως πίστευαν η κατανάλωση τέτοιων τροφίμων έβλαπτε την υγεία, προκαλώντας καχεξία, διαταραχές στο στομάχι και άλλες ασθένειες και διέφθειρε το κάλλος του σώματος (Κουκουλές 1952, 47). Σε αντίθεση με τον απλό λαό, υπήρχαν και οι κενόδοξοι και γαστρίμαργοι, οι οποίοι κατανάλωναν περίεργα φαγητά, για την παρασκευή των οποίων κάποιες φορές απαιτούνταν και μακρινά ταξίδια για την προμήθεια των υλικών, καθώς και εξειδικευμένο προσωπικό.
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Οι διατροφικές συνήθειες των Βυζαντινών πολιτών, διαφοροποιούνταν ανάλογα με τη κοινωνική τάξη που εκπροσωπούσαν. Οι διαφορές στη διατροφή των δύο τάξεων είναι τεράστιες, αφού τα κατώτερα στρώματα, αρκούνταν σε απλές τροφές, κυρίως φυτικές ενώ οι πιο εύποροι πολίτες κατανάλωναν μια μεγάλη ποικιλία εδεσμάτων, ενώ παρακάθονταν σε πολυτελή γεύματα και δείπνα.
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφικές αναφορές
Κουκουλές Φ. (1952) Βυζαντινών Βίος και Πολιτισμός, Τόμος Ε΄, Αθήνα.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Βαρβάρα Γιάγκου
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Σχετική Βιβλιογραφία
Κουκουλές Φ. (1952), Βυζαντινών βίος και πολιτισμός, τ. Α΄-Στ΄, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής