Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
πρωτοκαρπία,η
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Περιγραφή Σιτηρεσίου - Γευμάτων
Περιγραφή Σιτηρεσίου
Στα χωριά της Κύπρου υπήρχε η συνήθεια να προσκομίζονται δείγματα από τα πρώτα γεννήματα [γεννήματα,τα = τα γεωργικά προϊόντα] στην εκκλησία ως προσφορά. Με τον τρόπο αυτό τα γεννήματα λειτουργούνταν και ευλογούνταν. Έτσι κάθε γεωργός στις 14 του Σεπτέμβρη, γιορτή του Σταυρού, έπαιρνε μέσα σε μαντηλιές [μαντηλιά,η = η πετσέτα] σιτάρι, κριθάρι ή ρόβιν [ρόβιν,το = είδος δημητριακών (το ψυχανθές Evrum Ervilia)] στην εκκλησία και τα έβαζε πάνω στο τραπέζι των γιορτάρηδων ή τον θρόνο του Δεσπότη για να ευλογηθούν. Οι σπόροι μεταφέρονταν μετά τη λειτουργία στο σπίτι και έμπαιναν πάνω στον σωρό του σπόρου που προοριζόταν για την καλλιέργεια. «Ο ρεσ̆πέρης [ρεσ̆πέρης,ο = ο γεωργός] πριν ν’ αρχίσει να σπέρνει θα πάρει σπόρον από όλα τα είδη χωριστά σε μαντηλιάν, κριθάριν, σιτάριν, ρόβιν κλπ. Και θα τα δέσει χωριστά σε μαντηλιάν και θα τα πάρει στην εκκλησία να τα βάλει στον θρόνο του Δεσπότη. Θα μείνουν εκεί 15-20 μέρες για να λουτουρκηθούν [λουτουρκά,η = η λειτουργία]. Ύστερα τα παίρνει και το κάθε είδος το σμίγει με τον αντίστοιχο σπόρο του σιταριού κ.λπ. Την ημέρα που θα πρωταρχίσει τη σπορά, θα πάρει τον σπόρο από τη σακούλα και την ώρα που τον παίρνει λέγει: «έλα η δύναμίς σου Θεέ μου και δώσε την ευλογίαν σου» και βάζει τον Σταυρό του. Το πρωί φορτώνουμε το άλετρον [άλετρον,το = το άροτρο] και τον σπόρο στο ζώο και την ώρα αυτή καπνίζει με ελιά [καπνίζω = θυμιατίζω με φύλλα ελιάς] η γυναίκα. Θα καπνίσει πρώτα τον Θεό προς τον ουρανό και μετά θα καπνίσει τα πλάσματα, τα ζώα, τα βόδια και το χτηνό με το άλετρο. Καπνίζουν για το κακό μάτι» (Ιωνάς 2001, 64-65).
Διαφοροποίηση ανάλογα με το δημογραφικό προφίλ
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφικές αναφορές
Ιωνάς Ι. (2001), Τα παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΧΧVΙΙ, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Τόνια Ιωακείμ, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Σχετική Βιβλιογραφία
Ιωνάς Ι. (2001), Τα παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΧΧVΙΙ, Λευκωσία.
Σχετικό Περιεχόμενο - Τρόφιμα
Κριθάρι
σιτάρι,το
Η καλλιέργεια και η χρήση του σιταριού μεταφέρθηκε στη Κύπρο από τη Μέση Ανατολή την εποχή το χαλκού. Η σημαντικότητα του σιταριού φαίνεται από τη φράση που χρησιμοποιούσαν οι Κύπριοι « Όταν γεωρκήση η Μεσαρκά [Μεσαορία,η = η μεγαλύτερη πεδιάδα της Κυπριακής Δημοκρατίας, ανάμεσα στα όρη Τρόοδος και Πενταδάκτυλος], χορταίνουν μανάδες και παιδιά, και όταν γεωρκήση η Πήλα πεθανίσκουν που την πείνα».
Σίτος, ο
σιτάρι
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής