Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
Ρόα (Ρόδι)
Τα ρόδια όπως και τα περιστέρια συνδέονται με τη λατρεία της Αφροδίτης
Ονομασία - Προέλευση
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Ονομασία - Προέλευση
Κυπριακή Ονομασία Τροφίμου
Ελληνική ονομασία - Περιγραφή
Ρόδι
Γλωσσικές Παρατηρήσεις
Μέθοδος Εξασφάλισης
Συλλογή
Μέθοδος Επεξεργασίας
Λειτουργικός & Συμβολικός Ρόλος
Διατροφική Αξία και Σημασία στη Διατροφή των Κυπρίων
Δεν είναι βέβαιο τι θέση κατείχαν τα ρόδια στη διατροφή των Κυπρίων, είναι πιθανόν ωστόσο να καταναλώνονταν σε διάφορες περιστάσεις καθώς είχαν άμεσα σύνδεση με τη λατρεία της Αφροδίτης. Σύμφωνα με την καταγραφή του Κλεάρχου του Σολέως στο 'Περί γρίφων' τα ρόδια καταναλώνονταν ως επιδόρπιο (δες Συμπληρωματικά Στοιχεία).
Εορταστικές Περιστάσεις
Συμβολικές Χρήσεις
Τα ρόδια συνδέονται με τη λατρεία της Αφροδίτης. Η ροδιά κατά το μύθο είναι το ένα και μοναδικό δέντρο που φύτεψε η θεά στην Κύπρο (Αθήναιος, Δειπνοσοφισταί 3.84). Τα ρόδια θεωρούνται επίσης σύμβολο γονιμότητας (Michaelides 1998, 34).
Χρήση από Ηλικιακές Ομάδες
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Για τα ρόδια σε σχέση με την Κύπρο υπάρχουν δύο αναφορές στο έργο 'Δειπνοσοφισταί' του Αθήναιου (2ος-3ος αι.μ.Χ.). Ο Αθήναιος παραθέτει αποσπάσματα από κείμενα άλλων συγγραφέων. Τα ρόδια της Κύπρου αναφέρει ο Αθηναίος ποιητής Έριφος (3ος αι.π.Χ.) στο έργο του 'Μελίβοια'. Αναφέρει το μύθο σύμφωνα με τον οποίο η ροδιά είναι το μοναδικό δέντρο που φύτεψε η Αφροδίτη στην Κύπρο (Αθήναιος, Δειπνοσοφισταί 3.84). Η δεύτερη αναφορά προέρχεται από τον Κύπριο συγγραφέα Κλέαρχο το Σολέα και το έργο του 'Περί γρίφων΄στο οποίο καταγράφει τα ρόδια ανάμεσα σε άλλα φαγητά και εδέσματα, ως 'τραγήματα' δηλαδή ως επιδόρπια (Αθήναιος, Δειπνοσοφισταί 14.649a) Ρόδια απεικονίζονται επίσης σε τέσσερα ψηφιδωτά στη Νέα Πάφο. Τα τρία ψηφιδωτά βρίσκονται στη 'Οικία του Διονύσου' (2ος-3ος αι.μ.Χ.) και το τέταρτο ψηφιδωτό στην 'Οικία του Αιώνα' (4ος αι..Χ.). Οικία του Διόνυσου: 1.Αναπαράσταση στο ψηφιδωτό των 'Τεσσάρων Εποχών'. Η προσωποιημένη 'άνοιξη' κρατά στα χέρια λουλούδια και ένα ρόδι. Τα αυθεντικά κομμάτια του ψηφιδωτού που διασώθηκαν είναι πολύ λίγα· το ψηφιδωτό που διασώζεται σήμερα είναι αποτέλεσμα αναστήλωσης (Kondoleon 88-89). EIK.1 2. Γεωμετρικό ψηφιδωτό στο οποίο εκτός από γεωμετρικά σχήματα απεικονίζονται σε έντεκα πλαίσια αντικείμενα και εργαλεία καθημερινής χρήσης, ανάμεσα στα οποία ένας δίσκος με τρία ρόδια και ένα καλάθι γεμάτο σταφύλια (Mιχαηλίδης 1989, 30-31; Kondoleon 1995, 121,129). Το μοτίβο με ποικιλία τροφών και ποτών παραπέμπει στα είδη που προσφέρονταν στους φιλοξενούμενους (ξενία) και πιθανόν παραπέμπει στη χρήση του δωματίου (Kondoleon 1995, 120). Το μοτίβο καθώς και η χρήση του δωματίου ως χώρος συνεστίασης και παράθεσης γευμάτων επιβεβαιώνεται από το δωμάτιο στην ανατολική πλευρά το οποίο κοσμεί ψηφιδωτό με το μύθο του Γανυμήδη (οινοχόος των θεών) (Kondoleon 1995, 119,143-146). EIK.2 3. Γεωμετρικό ψηφιδωτό στο οποίο χηματίζονται τετράγωνα. Μέσα στα τετράγωνα απεικονίζονται ένα ρόδι και ένα τσαμπί σταφύλι, πάνω σε λευκό ορίζοντα (Kondoleon 1995, 51,53). EIK.3 Οικία του Αιώνα: Αναπαράσταση στο ψηφιδωτό της τελετουργικής πομπής του νεαρού Διόνυσου στην 'Οικία του Αιώνα'. Ένας μικρός σάτυρος προσφέρει στο Διόνυσο ένα δίσκο με σταφύλια, ένα ρόδι και ένα μήλο (Μιχαηλίδης 1989, 68-69; Michaelides 1992, 62-63). EIK.4
Βιβλιογραφία
Αθήναιος, Δειπνοσοφισταί 3.84 στο: Gulick, C.B. μτφ. (1969) Athenaeus-The Deipnosophists, Loeb Classical Library τ.1. Cambridge: Harvard University Press, 362-363 Αθήναιος, Δειπνοσοφισταί 14.649a στο: Gulick, C.B. μτφ. (1980) Athenaeus-The Deipnosophists, Loeb Classical Library τ.6. Cambridge: Harvard University Press, 506-507 Kondoleon, C. (1995) Domestic and Divine. Roman Mosaics in the House of Dionysos. Ithaca: Cornell University press Μιχαηλίδης, Δ., Daszewski W.A. (1989) Οδηγός Ψηφιδωτών Πάφου, Λευκωσία: Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζα Κύπρου/ Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου Michaelides, D. (1992) Cypriot Mosaics. Nicosia:Cyprus Department of Antiquities, 24-25 Michaelides, D. (1998) 'The Food in Ancient Cyprus' στο: Lysaght, P. Food and the Traveller-Migration, Immigration, Tourism and Ethnic group, Nicosia: Intercollege Press, 34
Ερευνητής / Καταχωρητής
Νατάσα Χαραλάμπους
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Συνταγές
Κουνέλι με αρωματικά στον φούρνο μαζί με πουρέ κολοκασιού, κολοκύθα βραστή και σάλτσα ροδιού
Πρωτότυπη μαγειρική σύλληψη, βασισμένη στο πάντρεμα γνωστών πρώτων υλών της κυπριακής κουζίνας. Ξεχωρίζει η σάλτσα ροδιού με κρασί, αρωματικά βουνού και χαρουπόμελο, που ντύνει υπέροχα το πιάτο.
Σχετικό Περιεχόμενο - Τρόφιμα
βοβάντικον,το
Γλυκόξινο ρόδι. Στη Μαραθάσα ονομαζόταν αβάντικον.
ρόδιν,το
Τα ρόδια συνήθως καταναλώνονταν από του χωρικούς, νωπά ως μέρος του προσφαγιού. Οι γυναίκες στο χωριό Άγιος Αμβρόσιος Κερύνειας, τους καλοκαιρινούς μήνες που δεν υπήρχαν λεμόνια, αντικαθιστούσαν τον χυμό λεμονιού με χυμό ξινών ροδιών (Χατζηκυριακού 2007). Οι Κύπριοι με τον χυμό των γλυκών ροδιών έφτιαχναν δροσιστικό ποτό, ενώ με τον φλοιό και τις ρίζες του ροδιού παρασκεύαζαν αφέψημα, που ήταν ιδανικό σε περιπτώσεις δυσεντερίας και διάρροιας (Μελιφρονίδης 1980, 163). Με το αφέψημα των ανθέων της...
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής