Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
σόδκιασμαν,το
Η αποθήκευση των σιτηρών.
Περιγραφή Χώρου
Συμπληρωματικές Πληροφορίες - Βιβλιογραφία
Περιγραφή Χώρου
Περιγραφή Χώρου Παρασκευής και Διάθεσης
Πρόκειται για την αποθήκευση των σιτηρών από το αλώνι στο αμπάρια (Γιαγκουλλής 2009, λήμμα σόδκιασμαν,το, 434). Ο Ιωάννης Ιωνάς στα «Παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου» πως για τη μεταφορά του καρπού στους αποθηκευτικούς χώρους έπρεπε να προηγηθεί το σάτσ̆ιασμαν [γέμισμα των σακιών]. Στη συνέχεια, κάνοντας όσες διαδρομές χρειάζονταν, μεταφέρονταν καρπός και άχυρο στο σπίτι του ιδιοκτήτη με γαϊδούρια, βουάμαξα, κάρα ή ακόμα και καμήλες. Στο σπίτι τα σακιά αδειάζανε για ν’ αερίζεται ο καρπός, ο οποίος στη συνέχεια θα φυλαγόταν στο σέντε ή ειδικά διαρρυθμισμένο δωμάτιο στο ανώι και έτσι τελείωνε το σόδκιασμαν. Το άχυρο κουβαλιόταν και πήγαινε στο ασ̆ερωνάριν [τον αχυρώνα] που ήταν είτε ειδικό δωμάτιο του σπιτιού, είτε μέρος του μακρυναριού κοντά στον χώρο ενσταβλισμού των βοδιών κατά τον χειμώνα. Η μεταφορά του άχυρου, όπως και του καρπού, γινόταν είτε με βουάμαξο, είτε απευθείας στην πλάτη των ζώων και με τη βοήθεια σατσ̆ιών [σακιών] ή σεντονιών που δένονταν σε μεγάλους μπόγους. Τα σακιά ή σεντόνια ανοίγονταν στον αχυρώνα και όταν ο σωρός του άχυρου ψήλωνε πολύ, τότε ανέβαιναν στη στέγη και μέσω της ασ̆ερότρυπας συνέχιζαν το ασ̆ερόμπασμαν μέχρι το τέλος. Ο νοικοκύρης σαν τέλειωνε δεν παρέλειπε να ευχαριστήσει και πάλι τον Θεό με το: «Δοξάζομεν σε Θεέ μου που μας εκαταξίωσες τζ̆αι φέτι να βάλουμεν το ψουμίν μας έσσω» (Ιωνάς 2001, 61-63).
Κυπριακή Ονομασία
Ελληνική Ονομασία
Ετυμολογία - Γλωσσικές Παρατηρήσεις
ΕΤΥΜ. < σοδκιάζω < αρχ. εισοδιάζω (Γιαγκουλλής 2009, λήμματα σόδκιασμαν,το και σοδκιάζω - σσοδκιάζω, 434). Ο Ιωάννης Ερωτόκριτος στο Γλωσσάριό του σημειώνει στο λήμμα σσοδκειάζω ότι το ρήμα σημαίνει αποθηκεύω τα γεννήματα ή τα προϊόντα μου στην αποθήκη (Κυπρή 1989, λήμμα σσοδκειάζω, 102).
Συμπληρωματικές Πληροφορίες - Βιβλιογραφία
Χρονολογία
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Βιβλιογραφία
Γιαγκουλλής Κ. Γ. (2009), Θησαυρός Κυπριακής Διαλέκτου. Ερμηνευτικό, Ετυμολογικό, Φρασεολογικό και Ονοματολογικό Λεξικό της Μεσαιωνικής και Νεότερης Κυπριακής Διαλέκτου, Βιβλιοθήκη Κυπρίων Λαϊκών Ποιητών,70, Εκδόσεις Theopress, Λευκωσία. Ιωνάς Ι. (2001), Τα παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΧΧVΙΙ, Λευκωσία. Κυπρή Θ. Δ. (επιμ.) (1989), Υλικά διά την σύνταξιν ιστορικού λεξικού της κυπριακής διαλέκτου, Μέρος Γ΄, Γλωσσάριον Ιωάννου Ερωτοκρίτου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, XIV, Λευκωσία.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Τόνια Ιωακείμ, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Σχετική Βιβλιογραφία
Γιαγκουλλής Κ. Γ. (2009), Θησαυρός Κυπριακής Διαλέκτου. Ερμηνευτικό, Ετυμολογικό, Φρασεολογικό και Ονοματολογικό Λεξικό της Μεσαιωνικής και Νεότερης Κυπριακής Διαλέκτου, Βιβλιοθήκη Κυπρίων Λαϊκών Ποιητών,70, Εκδόσεις Theopress, Λευκωσία.
Ιωνάς Ι. (2001), Τα παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΧΧVΙΙ, Λευκωσία.
Κυπρή Θ. Δ. (επιμ.) (1989), Υλικά διά την σύνταξιν ιστορικού λεξικού της κυπριακής διαλέκτου, Μέρος Γ΄, Γλωσσάριον Ιωάννου Ερωτοκρίτου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, XIV, Λευκωσία.
Σχετικό Περιεχόμενο - Τρόφιμα
σιτάρι,το
Η καλλιέργεια και η χρήση του σιταριού μεταφέρθηκε στη Κύπρο από τη Μέση Ανατολή την εποχή το χαλκού. Η σημαντικότητα του σιταριού φαίνεται από τη φράση που χρησιμοποιούσαν οι Κύπριοι « Όταν γεωρκήση η Μεσαρκά [Μεσαορία,η = η μεγαλύτερη πεδιάδα της Κυπριακής Δημοκρατίας, ανάμεσα στα όρη Τρόοδος και Πενταδάκτυλος], χορταίνουν μανάδες και παιδιά, και όταν γεωρκήση η Πήλα πεθανίσκουν που την πείνα».
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής