Σύνδεση
Αρχική
Έργο
Όραμα
Στόχοι
Οφέλη
Σε ποιους απευθύνεται
Πρόοδος έργου
Παραδοτέα
Μελλοντικά σχέδια
Δημοσιεύσεις
Λογότυπο Έργου
Συνεργάτες
Ερευνητική ομάδα
Συνεργάτες - Ερευνητές
Άλλοι συνεργάτες
Πρόσκληση σε συνεισφορά
Κύριοι Υποστηρικτές
Υποστηρικτές
Κατηγορίες Επιχορηγήσεων
Νέα
Συνδέσεις
Χάρτης Πύλης
Επικοινωνία
Τρόφιμα
Παραδοσιακές Συνταγές
Σιτηρέσιο - Γεύματα
Χώροι Παραγωγής και Διάθεσης
Τεχνικές Παραγωγής
Παραδοσιακά Σκεύη και Εργαλεία
Βιβλιογραφία
Περιήγηση σε Μουσεία Τροφίμων, Λαϊκής Τέχνης & Αγροτικής Ζωής
Διαφημίσεις Τροφίμων
Εκπαιδευτικές Εφαρμογές
Ιστορία Κυπριακών Βιομηχανιών Τροφίμων
Newsletter
λίστα
Κατάλογος ενημέρωσης
Updated list 30 09 14
Updated list 30 09 14b
DIAITOLOGOI
MASS MEDIA
LIST updated 22.1014
Συνέδριο Κυπρίων Γεύσεις
ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΚΥΠΡΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ"
23.10.14 xls
mme2test
Schools 25 10 14
TEST3
τεστ
TEST 10 1 17
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 11 10 17
SXOLEIA MESH & TEXNIKHS
em@il
*
Αναζήτηση Τεκμηρίων
Τίτλος
τρύγος,ο
Περιγραφή Τεχνικής
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Περιγραφή Τεχνικής
Περιγραφή τεχνικής
Μέσα στα αμπέλια η δουλειά άρχιζε με την ανατολή του ήλιου και τελείωνε το σούρουπο, την ώρα που οι σκιές λόφων έσβηναν σχεδόν τελείως από τα αμπελόφυλλα. Όλοι ήταν σκυφτοί και έκοβαν με τσ̆ακκούιν [τσ̆ακκούιν,το = ο σουγιάς] ή μαχαίρι τα σταφύλια, για να γεμίσουν καλάθια. Στη συνέχεια, τα άδειαζαν μέσα στα κοφίνια, που ήταν δεμένα πάνω σε γαϊδούρια που καθοδηγούνταν από τα παιδιά. Κάθε τρυγητής είχε την ευθύνη για κόψιμο των σταφυλιών σε μια από τις σειρές των φυτών μέχρι και το τέλος του χωραφιού. Όταν τέλειωνε η σειρά, έπιανε άλλη και ούτω καθεξής. Τα πειράγματα και τα τραγούδια δεν έλειπαν σχεδόν ούτε στιγμή. Τα σταφύλια μεταφέρονταν μέχρι το χωριό για να αδειάσουν σε χώρο κοντά στην πατήστραν [πατήστρα,η = τετράγωνος κτιστός χώρος όπου πατούσαν τα σταφύλια για να φτιάξουν κρασί] ή το δώμα όπου θα έμεναν εκτεθειμένα για λίγες μέρες για να αφυδατωθούν και να είναι έτοιμα για τη διαδικασία οινοποίησης ή παρασκευής της σταφίδας. Στη συνέχεια, τα κοφίνια ξαναδένονταν πάνω στο γαϊδούρι με τρόπο που να ισοβαρούν στη μια και την άλλη μεριά του ζώου και με καβαλάρη ένα παιδί μεταφέρονταν ξανά στο αμπέλι (Ιωνάς 2001, 89-90).
Κυπριακή Ονομασία
Ελληνική ονομασία
Ετυμολογία - Γλωσσικές Παρατηρήσεις
ΕΤΥΜ. μτγν. < αρχ. τρυγῶ (-άω) (Μπαμπινιώτης 2005, λήμμα τρύγος,ο, 1802)
Μέθοδος Επεξεργασίας
Γεωργική / Αλιεία/ Κτηνοτροφία
Συμπληρωματικές Πληροφορίες & Βιβλιογραφία
Χρονολογία χρήσης
Συμπληρωματικά Στοιχεία
Τα σταφύλια άρχιζαν να ωριμάζουν και να καταναλώνονται ως φρούτα μεταξύ της 20ης του Ιούλη (γιορτής του προφήτη Ηλία) και της 27ης Ιουλίου (γιορτής του Αγίου Παντελεήμονα). Αυτά όμως θεωρούνταν ότι ήταν κατάλληλα και αρκετά ώριμα προς οινοποίηση όταν η ρώγα τους ήταν γυαλιστερού, διαφανούς χρώματος, αποσπόταν εύκολα από το τσμπί και έσκαζε με ελάχιστη πίεση. Πρωταρχική θέση στον τρύγο είχαν τα σταφύλια που προορίζονταν στην παραγωγή κουμανταρίας [κουμανταρία,η = παραδοσιακό γλυκό κόκκινο επιτραπέζιο κρασί από λιαστά σταφύλια] και του μοσχάτου. Η συγκομιδή για τα άλλα κρασιά άρχιζε, όπως και σήμερα τον μήνα Σεπτέμβριο, με εξαίρεση κάποιων περιοχών χωρίς ηλιοφάνεια, όπου επιβαλλόταν κάποια αναμονή και ο τρύγος γινόταν τον Οκτώβριο ή ακόμα και τον Νοέμβριο. Για τον τρύγο επιστρατεύονταν όλα τα μέλη της οικογένειας. Οι γείτονες πρόσφεραν επίσης τη βοήθειά τους (προσαντίσικα, δηλαδή με αντάλλαγμα τη βοήθεια που θα πρόσφεραν οι βοηθούμενοι όταν ο τρύγος θα έφτανε και στα αμπέλια των άλλων). Στις περιοχές με μεγάλη παραγωγή σταφυλιών απασχολούνταν και προσωπικό με ημερομίσθιο. Οι εργάτες που προέρχονταν από άλλες κοινότητες τρέφονταν και φιλοξενούνταν τα βράδια από τον ιδιοκτήτη των αμπελιών (Ιωνάς 2001, 89-90).
Βιβλιογραφικές αναφορές
Ιωνάς Ι. (2001), Τα παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΧΧVΙΙ, Λευκωσία. Μπαμπινιώτης Γ. (2005), Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων. Ερμηνευτικό, Ορθογραφικό, Ετυμολογικό, Συνωνύμων-Αντιθέτων, Κυρίων Ονομάτων, Επιστημονικών Όρων, Ακρωνυμίων, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα.
Ερευνητής / Καταχωρητής
Τόνια Ιωακείμ, Αργυρώ Ξενοφώντος
Φωτογραφίες
Συνημμένα
Περισσότερα
Σχετικό Περιεχόμενο - Σχετική Βιβλιογραφία
Ιωνάς Ι. (2001), Τα παραδοσιακά επαγγέλματα της Κύπρου, Δημοσιεύματα του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, ΧΧΧVΙΙ, Λευκωσία.
Μπαμπινιώτης Γ. (2005), Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων. Ερμηνευτικό, Ορθογραφικό, Ετυμολογικό, Συνωνύμων-Αντιθέτων, Κυρίων Ονομάτων, Επιστημονικών Όρων, Ακρωνυμίων, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα.
Σχετικό Περιεχόμενο - Τρόφιμα
Σιτάρι, Ελιά και Αμπέλι (μελέτη)
Επισυνάπτεται μελέτη της Ε. Ηγουμενίδου με τίτλο: Μάνα Γη. Γεωργικά έθιμα στην Κύπρο σχετικά με το σιτάρι, την ελιά και το αμπέλι
σταφύλι,το
Το σταφύλι καλλιεργείτο κυρίως στα ορεινά χωριά της Κύπρου, όπου η θερμοκρασία ήταν χαμηλή. Οι αμπελουργοί τρύγιζαν το σταφύλι που προοριζόταν για την παραγωγή κουμανταρίας και μοσχάτου το μήνα Αύγουστο, ενώ η συγκομιδή για τα υπόλοιπα κρασιά γινόταν μετέπειτα, τους μήνες Σεπτέμβριο και Νοέμβριο.
Θέμα
Περιεχόμενο
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας Κύπρου και τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΔΕΣΜΗ 2008 χρηματοδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε
.
Πνευματικά Δικαιώματα
© 2010 - Εικονικό Μουσείο Κυπριακών Τροφίμων και Διατροφής